Itävallasta ja junamatkailusta
Varasin junamatkan ajoissa ja tarkoitus oli olla Munchenissä reilu pari tuntia ennen Innsbruckin junaa, käydä jopa syömässä. Mutta toisin kävi. Juna lähti noin puoli tuntiä myöhässä ja pysähtyi vähäisen matkustamisen jälkeen - ja siinä me sitten seisoimme saksalainen pellon reunassa reilun 1,5 tuntia. Kuulutuksia tuli, auch Deutsch, Göppingenissä oli joku mielenosoitus ja kaikki junat seis - lienevät olleet kiskoilla? Lopulta Muchen - ehdin olla kyseisessä kaupungissa 4 (neljä) minuuttia, en saanut ruokaa, enkä kokonaiskuvaa kyseistä kaupungista. Innsbruckin juna ei sitten lähtenytkään Munchenistä vaan Rosenheimistä, johon piti mennä toisella junalla ja vaihtaa siinä. Oliko tämä vaikeaa? - no olihan tämä, mutta kyllä kävi seikkailusta :) Takaisinpäin homma onnistui paremmin, tietty vähän oltiin myöhässä jne. Mitä sanoisin Saksan rautateistä? Enkä sen, että minulla onnettomalla on muutama lippu junaan Stuttgart - Frankfurt. Olisi pitänyt ottaa lennot...Mutta tässä piristuksenä muutama kuva Itävallasta. Siis siellä oli tullut lunta (tässä vaiheessa jo osin sulaneet) - ihan reilusti ja pääsin heittämään syksyn ensimmäisen lumipallon. Kiitokset Anskulle ja Alex:ille majoituksesta, hyvästä ruuasta ja kävelyistä. Mene etelään (young man, go south) jos haluat lunta :)
Mobiili luentopöytä
Eli täällä on noissa tietokoneluokissa tämmöinen apupöytä, todella kätevä ja tulen vaatimaan tämmöisen myös Suomessa itselleni. Ongelmahan on, että kun opetat tietokoneelta asioita niin seisoessa oppilaat kuulevat hyvin, mutta näyttö ja näppis ovat liian alhalla ja hankalat käyttää, selkä siinä menee kyykkiessä. Jos istut niin olet näytön takana ja opiskelijat eivät kuule, etkä sinä näe heitä hyvin. Eli hankinnan paikka, vai mitä? Ja tässä on innovaatio kohdallaan, tehty kunnon raudasta, reunassa liukueste ettei läppäri luiskahda lattialle, painava jotta ei vahingossa tönäise lattialle koko rakennelmaa. Otan tarkat mitat tästä mittanauhalla ja suoritamme pientä Marimekkoilua, vai oliko se nyt tuotekehittelyä?
Tämän on ainakin myynyt tämä yritys:http://www.roesch-office.de/
Prosenttilaskutehtävä
Hyvä nimimerkki EL, oikea vastaus 20,56% (sinun veikkauksesi oli 26,51 %) - sen verran täkäläisestä palkasta pitää maksaa Suomeen sosiaali-/eläkemaksuja. Palkkaveroprosentin kerron myöhemmin kun saan tilinauhan käsiini. Nyt on vielä niin, että en tiedä mihin ja miten maksan rahat Suomeen. Mutta varmaan sieltä jokin kolo löytyy saksalaiselle rahalle - hyviä esityksiä? Ja nimimerkki EL, lähetä maili niin laitan täkäläistä pullaa tulemaan.Viikon uutinen
Yhdysvallat saivat sovittua, että $17000 miljardia ei tunnu vielä missään. Tässä hauska kello (tai siis oikeasti ei kyllä ole hauska): http://www.usdebtclock.org/Suomeen sentään saatiin muutama miljonääri lisää kun SuperCell myytin osaksi Japaniin:
http://www.arcticstartup.com/2013/10/15/supercell-to-sell-51-of-shares-to-gungho-and-softbank-for-1-5b tuolla rahalla olisi voinut maksaa 0,008% USA:n velasta.
Hauska hana,mutta jos päässä oleva sihti (siis hanan päässä!) kalkkeutuu, saako kierrettyä auki ja puhdistettua vai meneeko auki-kiinni -meknismi sekaisin. nim. epätietoinen koviakokenut sihtien puhdistaja
VastaaPoistaHieno kysymys, kiitos! Vaikka olen suunnitellut putkistoja työkseni aikasemmassa elämässä, niin en osaa kyllä suoraan sanoa miten tuosta sihdin puhdistaa. Epäilen, että saksalainen putki-insinööri on ollut niin viisas, että jostain läheltä tuota hanan päätä löytyy pikasulku. Ja sitten tuo varmaan purkautuu, kumpaan suuntaa mahtavat olla kierteet?
VastaaPoistaSelvitin tätä lisää. Eli putken päässä on erillinen osa, jossa sihti. Melko samalla tavalla kuin mussakin ns. EU hanoissa. Eli se irti, ei tarvita veden katkaisua.
PoistaKiitos vastauksesta. Nyt voin nukkua rauhassa.
VastaaPoista