Gaia lähti
Laitan tämän kaikille tiedoksi, koska iso juttu Euroopan tähtitieteelle ja Hannalle.Tässä linkki tapahtumaan: http://sci.esa.int/gaia/
Ohjelmoinnista - tuskasta ja sen sietämisestä - osa 3
Tämä on vain muistiinpano itselleni, jotta en unohda. Ähelsin melkein kaksi päivää ohjelmointiongelman kanssa. Nyt tiedän miten saat omalle webbi sivullesi myytäväksi Amazon.com:in tuotteita. Opin muutaman uuden asian ja palautui mieleen taas miten tuskaista eri järjestelmien välinen integraatio voi olla - vaikka tämä uusi internetympäristö on parantanut asioita paljon. Toisaalta homma on mennyt huonoon suuntaan, koska virheilmoitukset (jos niitä nyt edes syntyy) ovat melkein aina hyödyttömiä.Joulu ja insinööritiede - ovatko open source kehittäjät tämän ajan pukkeja?
Mitä joulu merkitsee insinöörille? Siis tämän nykyisen länsimaisen joulun, pukin ja kaiken muun ovat keksineet markkinointi-ihmiset, ei ole tässä insinöörillä mitään osuutta. Mutta varmasti insinöörillä on oma kauha joulusopassa näiden kaikien lelujen kanssa mitä jouluna myydään. Itseasissa olen varma siitä, että pukilla on insinöörikoulutus, miksi hän muuten olisi kiinnostunut leluista ja pyörittäisi tätä lelunjakologistiikkaa?Minua itseäni innostaa kovin uusimmat leluluettelot, tässä pari esimerkkiä:
- http://www.br-lelut.fi/
- http://prisma.s-verkkokauppa.fi/fi/prisma/osasto/loytokori-ja-kuvastotuotteet-kuvastotuotteet-joulun-lelukuvasto
Miksi lelut kiinnostaa (miksi pukkia lelut kiinnostaa)? Olenko saanut lapsena liian vähän vai liian paljon leluja - ja olenko siksi ajautunut insinöörialalle jotta voisin "leikkiä"? Onko annettujen lelujen "tyypillä" merkitystä - legot ja koottavat pienoismallit aiheuttavat vääristymää aivoissa? Enkä hieman liian pelkistettyä ja karrikoitua, mutta jokin syy-seurausyhteys voisi olla. Mitäpä sanotte tästä seuraavasta?
Legojen ilmeet aiempaa vihaisempia - tutkijat huolissaan vaikutuksesta lapsiin
"- Ei voi olla miettimättä, miten yhä useammat negatiiviset kasvot iloisten kasvojen sijaan vaikuttavat lasten leikkeihin, kertoo uusiseelantilaisen Canterburyn yliopiston robotti-ekspertti tohtori Christoph Bartneck, joka on tutkinut yli 6000 Lego-minihahmoa." http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288573344348.html
Niin - menneinä aikoina legot olivat palikoita (niissä ei ollut liikkuvia osia - paitsi pyörät) ja niitä oli vain eri kokoisia ja värisiä - ei niillä mitään kasvoja ollut. Palikat olivat hyviä - niiden peruja on Nokia ja kännyköiden synty. Sitten tulivat dublot ja niissä oli minun muistin mukaan silmät, sellainen ankkapala, jossa isot silmät - mutta se olikin jo 80 lukua. Ja tämä varmaan ennusti koskeutusnäyttöjen ja älypuhelimien tuloa?
En löytänyt mitään hyvää artikkelia, jossa olisi tutkittu lelujen merkitystä tuleviin uravalintoihin (miksi pukista tuli pukki, eikä esim. tietoliikenneinsinööriä? Ovatko vapaan lähdekoodin kehittäjät tämän ajan pukkeja, jotka jakavat lahjoja lapsille/lapsenmielisille/ihmiskunnalle ilmaiseksi?). Saanen esittää tässä tutkimusaihetta - rahoituksen saisi varmasti kaivettua lelujenvalmistajilta. Erityisesti minun kiinnostaisi tietokonepelien vaikutus - eihän kukaan nyt enää legoilla leiki - vai leikkiikö? Katsokaa oheinen: http://ajattelunammattilainen.fi/2012/05/02/miten-tietokonepelit-vaikuttavat-ajatteluun/
Meille kaikille joulun pitäisi olla rauhoittumisen aikaa - netti kiinni, villasukat jalkaan, suklaarasia auki ja lukemaan jotain muuta kuin näitä ohjelmointiopuksia. Siispä suuntaan sunnuntaina lentokentälle - lennän sieltä Pariisiin, vaihdan konetta, käännän nokansuuntaa etelään ja vola - olen Roomassa. Jos kaikki menee hyvin, niin tapaan Leenan Rooman lentokentällä ja yritämme päästä samaan koneeseen Palermoon. Sunnuntai-iltana 22.12. olemme pipo päässä lämmittämässä pientä taloamme Sisilialaisessa kylässä (jos lämmitin lähtee käyntiin ja vesijohto ei katkea - huom! if- lauseet). Siinä hytistessä uskon kaiken muun maallisen irtoavan harteilta ja joulurauhan laskeutuvan.
Toivotan Teille kaikille oikein hyvää Joulua ja Erinomaista Uutta vuotta. Palaan takaisin Stuttgartiin 6.1.2014 ja varmaan jotakin kirjoitan Joulusta. Blogihan jatkuu ainakin tuonne tammikuun loppuun - voi olla, että jotain ilmestyy myös helmikuussa.






