keskiviikko 30. lokakuuta 2013

Viikko 9

Viikonloppuna Suomessa Lufthansa - Frankfurt reitillä - perillä vasta lauantaiaamuna 1:15 - hiukan rankka reitti. Mutta oli mukava päästä omaan sänkyyn - kolme viikkoa reissussa on kuitenkin aika pitkä aika :). Kirjamessuilla tuli käytyä ja muutama mukava kirja löydettyä - matkailussa on se hyvä puoli, että ehtii lukemaan, mitä ei normaalisti ehdi tai jaksa. Maanantaina aamulla Metropoliassa aamukaffella, hieman töitä ja klo 14 Lufthansalla Frankfurtiin (hieman keikutti, syysmysky sulki Amsterdamin lennot ja kyllä tuuli Saksassakin) ja sieltä junalla Stuttgartiin.

Viikon paras juttu: lyhyt viikko - pitkä viikonloppu Suomessa

Saksassa 1.11. on juhlapäivä ja vapaapäivä - pitäisi olla Suomessakin, ainakin yhdestä syystä. Minulle tämä on tosi mukava juttu. Pidän tässä keskiviikkoiltana opetukset, nukun yön yli ja hyppään koneeseen torstaiaamuna ja olen iltapäivällä Espoossa.

Kampus arkkitehtuurista

Aallon johtajat ovat oivaltaneet mistä oppimisympäristössä ja kampuksessa on kysymys. Luodaan riittävän laaja alue, johon keskittyy riittävä massa tekijöitä, uusia ideoita ja näkemystä. Monessa asiassa toimii ns. kriittisen massan teoria, niin myös tässä kampus asiassa. Täällä on ihan oikea yliopistokampus - mutta, vaimoni Leenan sanoja lainaten "niin ruma". Kävelin tuossa aamulla ja otin muutamia kuvia - nyt sitten voisimme äänestää viikon kampusrakennelman - arvosteluasteikko vapaa. Jokaista kuvaa voitte suurentaa klikkaamalla sitä. Oman suosikkinne voitte jättää kommentteihin - teen tilaston parin viikon jälkeen - saatan myös julkaista lisäkuvia jos aihe kiinnostaa.

 Kisaan numerolla 1 osallistuu tämä minun majapaikka. Ajatonta 60/70 -lukua. Huomatkaa ihan karmea tapa käyttää lehtikuusta vuorauksena ja jättää se pintakäsittelemättä. Seurauksena "hieman" karsea ulkopinta.
 Kisan 2 kanditaatti on tämä silta, jota pitkin lampsin koululle joka päivä. Hieman on kevytrakenteinen, notkuu ja huojuu kun vähänkin porukkaa päällä. Kaunis muoto sinällään ja insinöörimäinen tuenta.
 Mitäpä sanotte tästä helmestä numero 3. Näitä on täällä useita. Mitä itse sanoisin --- onhan se - tulee jotenkin mieleen Itäkeskus - tai Merihaka. Mutta tuota ei kyllä tuuli heiluta! Paikallinen betoniyrittäjä on kyllä kiittänyt ja kumartanut.
 Nämä neljä seuraavaa kuvaa ovat samasta rakennuksesta 4. - en voinut olla ottamatta näin montaa kuvaa, koska tämä mökki ilmentää, jotain sellaista arkkitehtuurin osa-aluetta, jota en vaan ymmärrä. Kyse on varmaan siitä, että on ollut liikaa rahaa tai aikaa ja kun nyt ei ole muuta tullut mieleen niin piirrellään tässä nyt vaikka tuollainen punainen putki joka menee tuossa.
 Tässä putki näkyy ehkä paremmin - ja huomatkaa tuo pieni katonpala joka paiskattu putken päälle. Kyllä minä säälin niitä rakentajia, jotka ovat tämänkin tehneet - kyllä on ollut naurussa pitelemistä :)
 Samainen mökki toiselta sivulta. Huomatkaa tuo toisen kerroksen ikkunarivi. Arkkitehdillä on viivotin pysynyt suorassa, mutta sitten on tullut perjantai ja viimeinen ikkuna onkin luiskahtanut ihan vinoon. Toinen vaihtoehto on, että kopioidessa työmaakuvia on paperin reuna jäänyt ruttuun ja rakentaja ovat tehneet ihan vaan kyselemättä mitään.
 Samainen mökki 4 -takaseinä. Viikonlopun jälkeen arkkitehtimme on ollut tukevassa etunojassa ja ikkunat nyt meni hiukka vinoon, mutta mitä tuo nyt haittaa? Kyllä ne rakentajat ne oikoo - tai sitten ei? Voi vaan aavistaa mitä tämä "kikkailu" on tullut maksamaan. Sen punaisen putken pää näkyy täällä.
 Kisan rakennus numero 5. Tässä taas aivan toisenlainen. Tehdään pyöreä talo - mitäs siitä seuraakaan - ai niin, ne ikkunat. Katsokaa miten ikkunat upotettu pyöreään pintaan. Ihan mielenkiintoinen toteutus, jopa hauska, mutta voi taas vaan arvata, että muutama euro/markka/tunti tuossa on palanut asennusporukalta. Ovat saattaneet myös kirota.
 Sama rakennus toiselta seinältä - tässä on jopa tyyliä - vai mitä. Tuo veisto/viilto tuossa rakennuksen kyljessä on taas arkkitehdin maanantaiaamun tuotoksia, nojasi kyynärpäällä piirustuksiin ja siihen tuli ruttu - saattoi siihen hieman kahviakin roiskahtaa.
Vielä yksi kuva rakennuksesta 5. Kovasti mietin sitä, että kun näissä ei ole ns. kattoa ja räystäitä niin kaikki vesi, lumi ja ilmansaasteet valuvat tuota seinää pitkin alaspäin. Ehkä uutena tuo valkea pinta on kaunis, mutta annas olla 50 vuoden päästä, mahtaa olla mielenkiintoisen näköinen. Tietty sen voi pestä, kunhan löytyy nosturit ja ryhmä rohkeitä henkilöitä pesuhommiin.





Viikon päätökset

Arpa on nyt heitetty ja kotitehtävät tehty - katsotaan mitä tapahtuu. Kyse on Metropolian uudesta organisaatiosta 1.1.2014 alkaen ja mahdollisista uusista työtehtävistä. Päättäminenhän ei ole vaikeaa, mutta vanhana shakinpelaajana tiedän, että jokaisesta päätöksestä seuraa jotain ja ennakoiva ajotyyli ei ole pahasta näin talvea kohti mentäessä.

torstai 24. lokakuuta 2013

Viikko 8

 Viikon paras juttu - omanamehua

 Tässä samassa huoneessa istuu Joachim Kuhn ja hän asuu Stutgartin ulkopuolella maalaistalossa. Viime viikonloppuna oli omenankeräys aika ja omenista he tekivät mehua - sitä tuli noin 1000 litraa. Ja minä sain kauniin 5 litran pahvisen rasian. Kaunis suunnittelu, vai mitä? Nyt minulla onkin sitten mehua loppuajaksi :)


Kirveen heilutuksen MM -kisat Stuttgartissa 25. - 26.10.2013

Kävin tuossa alakerran kuppilassa aamuteellä ja huomasin esitteen. Huomion herätti kirveen kuva ja teksti: Kiss My Axe - suomennus Google kääntäjällä = suutele mun kirvestä. Siis mistä tässä nyt on kyse? Väkivaltaviihdettä vai jotain vielä pahempaa? Ei, STIHL (moottorisahavalmistaja) järjestää MM -kisat. Olisin varmaan mennyt katsomaan, mutta opetan aamupäivän ja osan iltapäivää, sitten yritän tulla käymään Suomessa. Mutta logo ja kortti ovat hienot?
Lisää tietoa: http://www.stihl-timbersports.de/

 Kortista irtoaa kirves ja kortin voi lähettää postissa.
Olisiko kirveelle töitä?









Sisätilanpaikannus kurssissa 1/3 läpimurto

Sain elämäni ensimmäisen Android ohjelman muokattua ja asennettua Googlen Nexus 10 tablettiin ja se jopa toimii. Lähettää tietoja Suomessa olevalle palvelimelle kyseisessä saksalaisessa työhuoneessa kuuluvien WLAN tukiasemien signaalien voimakkuuksista. Siis koodi ei ole minun (se kunnia kuuluu muille), mutta se, että sain sen muokattua toimimaan on päivän ihme - niikuin Forest Gump sanoi: Miracles happens - they do. Uskallan sanoa, että toisen ihmisen tekemää koodia on vaikea käyttää - ja kun ne kommentitkin puuttuvat :).



Yksilön vastuu muista

Olen tässä viime päivinä katsellut paljon pilviä ja miettinyt yksilön vastuuta yhteisten asioiden hoitamisesta. Miksi joku suostuisi ottamaan itselleen huolia muista ja yhteisistä asioista? Mikä voisi olla motiivi ja porkkana?
  • Raha? Ei, kaikista niistä hommista mistä olen itse elämäni aikana saanut rahallista korvausta, ns. vastuun kantajan roolista, rahallinen korvaus on ollut negatiivinen (naurettava lähinnä - ehkä rahan toiminen negatiivisena onkin hyvä juttu?). Negatiivisella tarkoitan sitä, että jos jakaa ns. peruspalkan perustyöhön menneellä ajalla saa tuntihinnan. Jos saman laskun tekee (perushomma+vastuulisä) / (perustyöaika + lisätyöaika) = vastuunkantajan tuntihinta, niin tämä jälkimmäinen on pienempi kuin edellinen :). Toisaalta voidaan sanoa, että elämässä kaikki tunnit kuluvat - voiko edes näin laskea? Niin, mikä olikaan elämän tarkoitus? 42? - katso tarkemmat tiedot tästä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vastaus_el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n,_maailmankaikkeuteen_ja_kaikkeen_muuhun_sellaiseen
  • Aika? Ei todellakaan. Joudut käyttämään ns. vapaa-aikaasi asioiden hoitamiseen. Ehditkö perehtyä kunnolla asiohin? Monesti vastaus on ei ja huijaustakin on tullut harrastettua = näyttelijänlahjoja se on kylläkin kehittänyt :) Oman ajan hallinta - ehkä jossain määrin, mutta yleensä joku muu päättää ajankäytöstäsi tai sitten ne ovat ne asiat jotka vievät henkilöä. Kauan sitten lennonopettaja Seppo Pulkkinen sanoi, että kone ei saa viedä miestä vaan mies vie konetta. Miten lienee nykyisessä yhteiskunnassa - ja varsinkin tulevaisuudessa? Ja niitä IT-järjestelmiä mitä käytämme päivittäin oli ... 18 kappaletta? Kaikki aika menee näiden kanssa pelatessa?
  • Valta? No ei. Joku alan kolleega sanoi joskus, että kun kannat vastuuta, niin pääset vaikuttamaan asioihin. Sillä pienellä kokemuksella mikä minulla on, sanoisin että 97% asioista on sellaisia, että niiden hoitamisessa ei ole kyse mistään vallasta vaan siitä, että tietty asia saadaan hoidettua niin, että siitä päästään eroon ja se ei tuota enää ongelmia. Suurin osa asioista on sellaisia, että niitä ei voi päättää kuin kahdella tavalla = ei tehdä mitään koko asialle, eli aika hoitaa koko asian, tai sitten hoitaa ne mahdollisimman pienellä panoksella. Kovin, kovin harvoin pystyy vaikuttamaan asioihin ja niinä harvoina kertoina kun ehtii ja jaksaa, yleensä törmäät raha-, aika-, resurssiongelmiin ja viisainta on antaa olla ja unohtaa koko juttu.
  • Parempi tuoli, työhuone tai paremmat lelut, ilmaiset lounaat ja kaffet? Tämä jopa voisi olla motiivi, mutta yleensä työhuoneeseen ei voi vaikuttaa (sitä rahaa kun ei ole) ja tuoli on edeltäjän tuoli. Leluihin voi hieman vaikuttaa, mutta taustalla yleensä yrityksen rajat ja se raha, jota ei ole. Aikaisemmin kaikenlaisissa kokouksissa sai kaffetta ja pullaa oikein hyvin, jopa pidemmissä ruokaakin - oltiin jopa joskus paremman ruuan ääressä ihan ulkona syömässä. Mutta nyt kaikissa sisäisissä palavereissä tarjoilua ei ole ja isommat jutut ihan talon sisällä, jopa omalla kustannuksella. Eli ei tästä taida kuitenkaan oikein olla motivaattoriksi?
  • Asema tai titteli? On kyllä totta, että sinua kohdellaan eri tavalla kun pyydät jotain tai kun liikut maailmalla, jos sinulla on titteli. Itse pidän tätä törkeänä vääryytenä. Miksi asia, jota joku muu pyytää ei toteudu, mutta jos sama pyyntö=ihan sama, kulkee ns. virkatietä pitkin, asiat heilahtavat? Ja nyt en tarkoita mitään sellaisia asioita jotka menisivät pyytäjän omien valtuuksien yli hoitaa. Tarvitaan vaan se ns. esimies joka karjahtaa ja homma heilahti. Suuri vääryys ja aivan turha lisätyötä teettävä kurjuus.
  • Haasteet? Tähän aina joskus vedotaan - tarvitset lisää haasteita, kun nämä nykyiset alkavat olla niin selvää kauraa. On totta että jonkunlaisia kiksejä saa, kun ratkoo vaikeita asioita ja saa ne onnistumaan, mutta yleensä vaikeiden asioiden ratkeamiseen vaikuttavat myös monet muuta asiat; onni, sattuma, tuulensuunta, muut ihmiset. Joskus Ahlstömin aikaan kun poljettiin UNIX pohjaista 3D järjestelmää pystyyn niin olin illalla aivan puhki, haasteita oli ollut kyllä yli oman tarpeen - Jukka muistaa kyllä nämä ajat. Vaimoni Leena ihmetteli usein, että miksi toinen ei puhu mitään vaan tuijottaa tyhmänä. Aivot eivät pysähtyneet millään ja tietty lopputulemana huonosti nukuttuja öitä. Eli haasteiden/uusien asioiden määrä pitäisi olla jotenkin suhteellisesti balanssissa aikayksikköön. Voisikohan tästä vääntää matemaattisen kaavan - Hanna?
  • Pakko? Niin - onko pakko tehdä - tätähän opiskelijat kysyvät? Lukiossa minulla oli matematiikan opettaja Matti jotain, ja hän sanoi, että pakko ei ole kuin koiran kuolema. Ja heikosti minä laskin kotilaskuja. Pakko ei ole, mutta yleensä jonkun on joskus alettava, joku pakko sieltä lopulta löytyy. Voi että olen joutunut kärsimään siitä, että en tehnyt niitä matematiikan laskuja silloin kauan sitten.
  • Joku muu syy? Varmaan ratkaisu on täällä - mitä ihmettä se sitten mahtaakaan olla?
Lopputulema - jos sitä on?

Miksi moinen blogikirjoitus? Tässä vaan katselen pilviä ja mietin miten tämä työntekeminen tästä tulee jatkumaan kun palaan Suomeen maaliskuussa 2014. Ihminen nyt miettii kaikenlaista.

lauantai 19. lokakuuta 2013

Viikko 7,5; case Porche

Museoista ja insinööritieteestä

Tämä on nyt sitten minun henkilökohtainen kommenttini Guggenheim museohankkeeseen. Stuttgart on siitä hauska paikka, että täällä on kaksi mielenkiintoista insinöörin sielua hivelevää museota: Mercedes-Benz Museo ja Porche Museo. Kävin tässä jälkimmäisessä lauantaina, alla minusta aika mukava kuvakooste hienoista taide-esineistä - vai ovatko taidetta ... insinööritaidetta? Ja nyt se henkilökohtainen näkemys ja kommentti. Helsinkiin EI pidä perustaa uuden-/nykytaiteen museota, vaan insinööritieteen museo. Pääkaupunkiseudulla toimii/on toiminut muutama mielenkiintoinen teknologia-alan yritys, Neste, Kone,Eriksson, Andritz... Nokia, joiden tuotteista voisi aivan kirkkain mielin koota museoon. Tiedän, on Tekniikan museo, jossain itä Helsingissä - mutta tuohon paraatipaikalle eikä korpeen ja kunnon rahalla (ne Guggen rahat + muut). Siinä olisi nähtävää ja koettavaa vieraille ja muille kulkijoille - ja oivallusta , innovaatiota ja kauneutta löytyy kyllä myös insinöörituotteista - vai mitä sanotte näistä allaolevista? Myös oli hieno kokea miten ylpeitä Porchen oma porukka oli tuotteistaan ja historiastaan - samaa pitäisi olla myös näissä suomalaisissa tuotteissa - nyt ei oikein ole?

 Museo näyttää uloapäin tältä. Jotain laatikkoja se Guggenheimkin oli kuvitellut. Vaikka en näistä uusita oikein tykkää niin pakko sanoa, että tässä oli tyyliä. Ja katsokaa tuota rakennetta, joka kannattelee yläosaa; on siinä joku tehnyt hyvät lujuuslaskut!!







 Museo siis vietti Porche 911 mallin 50 v juhlavuotta. Onko 50 vuotta aihe juhlaan ja historiaan? Guggenheim pitäisi sisällään uusia töitä? Esim. Suomessa on tehty paperikoneita ensi vuonna 70 vuotta (ensimmäinen 1944).



 

 Porchen tehtaat olivat ihan vieressä, joten todellakin oikea paikka museolle.




Nyt sitten taide-esineitä - koko blogin voimalla:)
 Mikä muoto! Kaunis, varmasti suunniteltu ilman tuulitunnelia!
 Tämä oli korjauspajasta. Mikäpä noita olisi korjaillessa. Jos katsotte tarkasti, taustalla muita helmiä.
Matemaattisen kaunista muotoa ennen tietokoneita ja Bézier-käyriä :) Ja kuplan takalasi.





 Ja mitä sanot tästä taide-esineestä? Ajatonta kauneutta - ainakin minut tämä sai hymyilemään. Siis hän on sympaattinen, eikö vain? Väri oli myös jotain ennenkokematonta.

 Kaunis esillepano yhden Porchen boxer moottorin osista. Kun mietin niin, en kyllä olisi paremmin voinut tuota rakennetta esittää. Katsokaa kuinka kauniit varjot.
 Muutama palkintokin on tullut. Huomaa 3D tilan käyttö - ei mitään tyhmiä hyllyjä.
Porche 911 pääpiirrustukset - ihan käsin piirretty. Hieno dokumentti.
Niin, Porche:ssa on ollut ilmajäähdytys - ei jäähdytysnestettä, tässä jäähdytyspuhaltimen propeleita. Citroen 2CV:ssä on keulalla melko tarkkaan samanlaiset. Kumpi otti mallia kummasta ja päätyivätkö insinöörit samaan ratkaisuus tietämättään? Vertaa Marimekkon tapaus.


Ns. Black Box joka huolehtii uudempien moottoreiden säädöstä (esim. sytytys, polttoaineen  syöttö, ajoitukset jne.). Miten kaunis ja pelkistetty. Ja sisällä lujasti ohjelmistoa ja älyä.

 Tässä pari kuvaa 4 -sylinterisestä boxer moottorista, joka Porchesta löytyy.  Siis moottorihan oli takana, samalla tavalla kuin kuplassa ja Fiat 500:ssa.









Nuo kaksi kaunista jäätelörasian näköistä rasiaa ovat ilmansuodattimet ja niiden alla molemmin puolin tupla kaasutimet. Kaunis.

En aio ostaa Porchea, pois se minusta. Mutta tämä olkoon lähin etäisyys, jossa olen ollut Porchen avaimista. Siispä kysymys; onko avain museon väärtti?

Ja lopuksi: siis kyseinen paikka ei todellakaan ollut mikään autotalli, vaan hieno, elegantti tila. Tässä kuvia museotilasta. Ehkä käyn myös vertailevan tutkimuksen myös siellä Mersulla? Insinöörimuseo Suomeen!!




torstai 17. lokakuuta 2013

Viikko 7

Viikonloppuna Munchenin kautta Itävaltaan Innsbruckiin (vaimollani Leenalla oli konferenssi Munchenissä). Ja samaa reittiä takaisin tänne Saksaan. Ja alta voit lukea kommenttia reissusta.

Itävallasta ja junamatkailusta

Varasin junamatkan ajoissa ja tarkoitus oli olla Munchenissä reilu pari tuntia ennen Innsbruckin junaa, käydä jopa syömässä. Mutta toisin kävi. Juna lähti noin puoli tuntiä myöhässä ja pysähtyi vähäisen matkustamisen jälkeen - ja siinä me sitten seisoimme saksalainen pellon reunassa reilun 1,5 tuntia. Kuulutuksia tuli, auch Deutsch, Göppingenissä oli joku mielenosoitus ja kaikki junat seis - lienevät olleet kiskoilla? Lopulta Muchen - ehdin olla kyseisessä kaupungissa 4 (neljä) minuuttia, en saanut ruokaa, enkä kokonaiskuvaa kyseistä kaupungista. Innsbruckin juna ei sitten lähtenytkään Munchenistä vaan Rosenheimistä, johon piti mennä toisella junalla ja vaihtaa siinä. Oliko tämä vaikeaa? - no olihan tämä, mutta kyllä kävi seikkailusta :) Takaisinpäin homma onnistui paremmin, tietty vähän oltiin myöhässä jne. Mitä sanoisin Saksan rautateistä? Enkä sen, että minulla onnettomalla on muutama lippu junaan Stuttgart - Frankfurt. Olisi pitänyt ottaa lennot...
Mutta tässä piristuksenä muutama kuva Itävallasta. Siis siellä oli tullut lunta (tässä vaiheessa jo osin sulaneet) - ihan reilusti ja pääsin heittämään syksyn ensimmäisen lumipallon. Kiitokset Anskulle ja Alex:ille majoituksesta, hyvästä ruuasta ja kävelyistä. Mene etelään (young man, go south) jos haluat lunta :)



Mobiili luentopöytä


 Eli täällä on noissa tietokoneluokissa tämmöinen apupöytä, todella kätevä ja tulen vaatimaan tämmöisen myös Suomessa itselleni. Ongelmahan on, että kun opetat tietokoneelta asioita niin seisoessa oppilaat kuulevat hyvin, mutta näyttö ja näppis ovat liian alhalla ja hankalat käyttää, selkä siinä menee kyykkiessä. Jos istut niin olet näytön takana ja opiskelijat eivät kuule, etkä sinä näe heitä hyvin. Eli hankinnan paikka, vai mitä? Ja tässä on innovaatio kohdallaan, tehty kunnon raudasta, reunassa liukueste ettei läppäri luiskahda lattialle, painava jotta ei vahingossa tönäise lattialle koko rakennelmaa. Otan tarkat mitat tästä mittanauhalla ja suoritamme pientä Marimekkoilua, vai oliko se nyt tuotekehittelyä?
Tämän on ainakin myynyt tämä yritys:http://www.roesch-office.de/



Prosenttilaskutehtävä

Hyvä nimimerkki EL, oikea vastaus 20,56% (sinun veikkauksesi oli 26,51 %) - sen verran täkäläisestä palkasta pitää maksaa Suomeen sosiaali-/eläkemaksuja. Palkkaveroprosentin kerron myöhemmin kun saan tilinauhan käsiini. Nyt on vielä niin, että en tiedä mihin ja miten maksan rahat Suomeen. Mutta varmaan sieltä jokin kolo löytyy saksalaiselle rahalle - hyviä esityksiä? Ja nimimerkki EL, lähetä maili niin laitan täkäläistä pullaa tulemaan.

Viikon uutinen

Yhdysvallat saivat sovittua, että $17000 miljardia ei tunnu vielä missään. Tässä hauska kello (tai siis oikeasti ei kyllä ole hauska): http://www.usdebtclock.org/
Suomeen sentään saatiin muutama miljonääri lisää kun SuperCell myytin osaksi Japaniin:
http://www.arcticstartup.com/2013/10/15/supercell-to-sell-51-of-shares-to-gungho-and-softbank-for-1-5b tuolla rahalla olisi voinut maksaa 0,008% USA:n velasta.


Saksalainen vesihana

Tämä oheinen vesihana viehättää minua kovin. Tässä on ollut aivan varmasti insinööri mukana suunnittelussa. Huomatkaa minimoitu liikkuvien osien määrä ja liitoskohtien minimointi - kerrassaan tyylikäs ja toimiva.

tiistai 8. lokakuuta 2013

Viikko 6

Myös tänä viikonloppuna KLM:llä Amsterdamin kautta edestakaisin Suomessa. Tulen tekemään loppulaskelman syödyistä leivistä ja lentotunneista urakan jälkeen. Sinällään tämä matkustaminen on hyvin valaisevaa: jaksan ällistellä, että miten paljon ihmisiä JA LAUKKUJA vaeltaa jatkuvasti ympäri tätä palloa. Eikö tätä ympäriinsä kannettavan tavaran määrää jotenkin saisi hallintaan? Voisiko olla palvelu, jolla lähettäisi tavarat etukäteen tiettynä päivänä tiettyyn osoitteeseen (siis onhan meillä UPS, DHL ja posti) tai sitten niin, että saisi sen paidan ja takin sieltä paikanpäältä ilman raahaamista? Onko tämä todellakin ainoa tapa toteuttaa matkustamista? Jotenkin huvittaa ja toisaalta on kauhean surullista, mihin haaskataan aikaa ja energiaa - epäilen että muutama litra kerosiiniä palaa pelkästään näihin laukkuihin, sisällöstä puhumattakaan. Mutta on ollut hauskaa istua eri lentokentillä ja katsoa näitä kulkijoita, kyllä meitä on joka koneeseen, tunnen itseni jopa melko normaaliksi - tämä tietysti vaatii määrittelyn normaalista :)

Ja nyt sitten alkaa minun pisin yhtäjaksoinen pätkä Saksassa - tulen olemaan täällä 3 viikkoa putkeen, takaisin Suomessa 26.10 aamuyöllä.

Viime viikon uutinen++

Saimme rakennusluvan saunalle Sisiliaan, näin se projeti etenee. Viikonloppuna tilasin Harvian kiukaan - Harvia 20ES Pro - myyjänä oli Agostino Aiselli: katso hauska verkkokauppa: http://www.finlandphilosophy.com/

eReading and Security kurssi peruttu

Niin vain kävi, että kukaan opiskelija ei enää uskaltanut tulla kurssilleni. Sääli, ehdin tehdä yhden kirjan verran materiaalia. Mutta ei murhetta, nyt otan kaksi saksalaista opiskelijaa tekemään lopputyötä tuota sivuavista aiheista ja todellakin teen yhden eKirjan - katsotaan mitä tapahtuu. Ja mikäs tässä, nyt minulla on tiistai-illat vapaana :)

Indoor positioning - äänestys kurssin harjoitusalustasta

Olli Alm löysi viime viikolla tämän: https://www.indooratlas.com/ vaikutti niin mielenkiintoiselta, että kysyin opiskelijoiden mielipidettä vaihtaa kurssin harjoitustyön tekeminen tälle alustalle. Olin melkein varma, että näin myös tapahtuu (Suomessa olisi), mutta täälläpä ei. Opiskelijat halusivat pysyä siinä minkä heille olin esitellyt. Pelkoa oli, että tuohon ei saa apua ja on niin uusi ja outo - toimiiko se edes? Tässä on selvä ero tämän opiskelijaporukan kanssa, ovat paljon varovaisempia.

Viikon uutinen (siis minun vinkkelistä)

 Laiva saatiin Italiassa pystyyn, Sivio ei saanut kaadettua hallitusta (vielä), mutta nyt meinaa kaatua Alitalia: http://www.reuters.com/article/2013/10/08/us-alitalia-bankruptcy-idUSBRE9970UD20131008 - siis tarvitaan vain 500 miljoonaa euroa, jotta homma jatkuu. Leenalla ja minulla on liput jouluksi Alitalialla välille Rooma - Palermo - Rooma. Uskoen lujasti italialaiseen politiikkaan ja kansanluonteeseen - pyydän - aina te nyt tuon verran raha jostain löydätte?

Saksalainen pankkitili

Minulla on saksalainen tili Baden-Wurttembergische Bank:issa (http://www.bw-bank.de/), kaikki dokumentaatio ja verkkopankki ovat saksankieliset. Tilinavauksessa sai yhden A5 kokoisen ohjeen (kopio molemmin puolin) tilin käyttämisestä. Mielenkiintoisin insinöörihärveli verkkopankin käytössä on tämmöinen TAN -Generator. Se arpoo lukuja, jotka vastaavat suomalaisen verkkopankin varmennetta - siis Suomessa ollaan vielä paperiajassa - täällä tuo insinöörituote, jota on muutama valopää kyllä miettinyt tovin. Mutta se toimii todistettavasti, helppoa ei ole käyttäminen - sanoisin, että vähintään alempi akateeminen tutkinto tarvitaan :)


Viikon kuva-arvoitus... menee... kenelle?

Tässä minun munkinkammiossa on ovenpielet tämmöiset. Olen kerran kuullut miksi näitä nimitetään, mutta en muista (varjo jotain se oli...) - josko joku teistä auttaa? Sen verran tiedän, että olivat hurjaa huutoa 60 - 70 luvulla, sika vaikeat tehdä ja kalliit. Siis oven karmin jälkeen on kuoppa/vallihauta ennen seinää! Kyllä tässä on taas arkkitehdeillä ollut liikaa aikaa ja leluja.


tiistai 1. lokakuuta 2013

Viikko 5

Suomessa KLM:n kyydissä Amsterdamin kautta. Hieman myöhäinen tulo Helsinkiin 23:30 ja takaisin tänne maanatai-illalla. Keli hieno, aurinko paistaa.

Viikon uutinen

Silvio Berlusconi ei saanut Italiaa nurin vaikka kovin yritti. Nyt tästä ehkä selvitään ja Silvio häviää historian havinaan - vai häviääkö - vieläkö löytyisi yksi vaihde (olettaen että italialaisissa poliitikoissa on vaihteisto, vai liekkö suoraveto)?
http://www.rainews24.rai.it/it/news.php?newsid=177354

Maanantain puristus

Maanantaina sain erittäin tiiviin opetuksen Eclipsen käyttämisestä Android kehitykseen. Ensin Kari Salo (kiitos Kari) antoi opetusta etänä connectPron yli- tällä saatiin esimerkki sovellut kehittimeen pystyyn. Vai ei voi opettaa etänä - varmasti voi. Ja sitten Joakim Granbohm (kiitos Joakim) antoi melkein kahden tunnin session miten Metropolian sisätilan paikannussofta Kana saadaan toimimaan. Ei ollut helppoa, mutta hyvin valaisevaa. Pikkuisen mennään kriittisellä viivalla - tiistaina klo 8:15 jos esitin asiaa kuin olisin tietänyt nämä aina - no pain, no game - ja esittävän taiteen puolella välillä ollaan vaikka kyse insinööritieteistä.

Haastattelu

Täältä löytyy minun saksankielinen haastattelu, kuvat nyt ainakin ovat hyvä, tekstistä en tiedä, vai mitä?
http://www.hdm-stuttgart.de/view_news?ident=news20130930104127

 

Opetukset

Tiistaiaamuna opiskelijoita oli jo 12 sisätilanpaikannuksen kurssilla - hyvä ja koputukset päälle. Mutta illan eReading & security kurssilla opiskelijat olivat taas jossain muualla. Kurssille on ilmoittautunut 19 opiskelijaa - ehkä? Selvitys käynnissä mikä on pielessä. Nyt näyttää siltä, että Saksan veronmaksajat eivät tule saamaan rahoilleen vastetta :)
Keskiviikkoillan opetus meni hyvin paikalla 13 sielua ja koputukset.

Syksy tulee tännekin

Tänään torstaina on kansallinen vapaapäivä - Saksa juhlii länsi- ja itäpuolen yhdistymistä. Koulu on  kiinni, samoin kaupat. Kävin päivällä kävelemässä, hieno, mutta viileä keli.

Nyt lähden etsimään etsimään ruokaa. Tätä pizza paikkaa kehuivat paikalliset - saa nähdä onko auki:
http://harmoniepizzaservice.de/