Viikon paras juttu: lyhyt viikko - pitkä viikonloppu Suomessa
Saksassa 1.11. on juhlapäivä ja vapaapäivä - pitäisi olla Suomessakin, ainakin yhdestä syystä. Minulle tämä on tosi mukava juttu. Pidän tässä keskiviikkoiltana opetukset, nukun yön yli ja hyppään koneeseen torstaiaamuna ja olen iltapäivällä Espoossa.Kampus arkkitehtuurista
Aallon johtajat ovat oivaltaneet mistä oppimisympäristössä ja kampuksessa on kysymys. Luodaan riittävän laaja alue, johon keskittyy riittävä massa tekijöitä, uusia ideoita ja näkemystä. Monessa asiassa toimii ns. kriittisen massan teoria, niin myös tässä kampus asiassa. Täällä on ihan oikea yliopistokampus - mutta, vaimoni Leenan sanoja lainaten "niin ruma". Kävelin tuossa aamulla ja otin muutamia kuvia - nyt sitten voisimme äänestää viikon kampusrakennelman - arvosteluasteikko vapaa. Jokaista kuvaa voitte suurentaa klikkaamalla sitä. Oman suosikkinne voitte jättää kommentteihin - teen tilaston parin viikon jälkeen - saatan myös julkaista lisäkuvia jos aihe kiinnostaa.Kisaan numerolla 1 osallistuu tämä minun majapaikka. Ajatonta 60/70 -lukua. Huomatkaa ihan karmea tapa käyttää lehtikuusta vuorauksena ja jättää se pintakäsittelemättä. Seurauksena "hieman" karsea ulkopinta.
Kisan 2 kanditaatti on tämä silta, jota pitkin lampsin koululle joka päivä. Hieman on kevytrakenteinen, notkuu ja huojuu kun vähänkin porukkaa päällä. Kaunis muoto sinällään ja insinöörimäinen tuenta.
Mitäpä sanotte tästä helmestä numero 3. Näitä on täällä useita. Mitä itse sanoisin --- onhan se - tulee jotenkin mieleen Itäkeskus - tai Merihaka. Mutta tuota ei kyllä tuuli heiluta! Paikallinen betoniyrittäjä on kyllä kiittänyt ja kumartanut.
Nämä neljä seuraavaa kuvaa ovat samasta rakennuksesta 4. - en voinut olla ottamatta näin montaa kuvaa, koska tämä mökki ilmentää, jotain sellaista arkkitehtuurin osa-aluetta, jota en vaan ymmärrä. Kyse on varmaan siitä, että on ollut liikaa rahaa tai aikaa ja kun nyt ei ole muuta tullut mieleen niin piirrellään tässä nyt vaikka tuollainen punainen putki joka menee tuossa.
Tässä putki näkyy ehkä paremmin - ja huomatkaa tuo pieni katonpala joka paiskattu putken päälle. Kyllä minä säälin niitä rakentajia, jotka ovat tämänkin tehneet - kyllä on ollut naurussa pitelemistä :)
Samainen mökki toiselta sivulta. Huomatkaa tuo toisen kerroksen ikkunarivi. Arkkitehdillä on viivotin pysynyt suorassa, mutta sitten on tullut perjantai ja viimeinen ikkuna onkin luiskahtanut ihan vinoon. Toinen vaihtoehto on, että kopioidessa työmaakuvia on paperin reuna jäänyt ruttuun ja rakentaja ovat tehneet ihan vaan kyselemättä mitään.
Samainen mökki 4 -takaseinä. Viikonlopun jälkeen arkkitehtimme on ollut tukevassa etunojassa ja ikkunat nyt meni hiukka vinoon, mutta mitä tuo nyt haittaa? Kyllä ne rakentajat ne oikoo - tai sitten ei? Voi vaan aavistaa mitä tämä "kikkailu" on tullut maksamaan. Sen punaisen putken pää näkyy täällä.
Kisan rakennus numero 5. Tässä taas aivan toisenlainen. Tehdään pyöreä talo - mitäs siitä seuraakaan - ai niin, ne ikkunat. Katsokaa miten ikkunat upotettu pyöreään pintaan. Ihan mielenkiintoinen toteutus, jopa hauska, mutta voi taas vaan arvata, että muutama euro/markka/tunti tuossa on palanut asennusporukalta. Ovat saattaneet myös kirota.
Sama rakennus toiselta seinältä - tässä on jopa tyyliä - vai mitä. Tuo veisto/viilto tuossa rakennuksen kyljessä on taas arkkitehdin maanantaiaamun tuotoksia, nojasi kyynärpäällä piirustuksiin ja siihen tuli ruttu - saattoi siihen hieman kahviakin roiskahtaa.
Vielä yksi kuva rakennuksesta 5. Kovasti mietin sitä, että kun näissä ei ole ns. kattoa ja räystäitä niin kaikki vesi, lumi ja ilmansaasteet valuvat tuota seinää pitkin alaspäin. Ehkä uutena tuo valkea pinta on kaunis, mutta annas olla 50 vuoden päästä, mahtaa olla mielenkiintoisen näköinen. Tietty sen voi pestä, kunhan löytyy nosturit ja ryhmä rohkeitä henkilöitä pesuhommiin.


