Myös tänä viikonloppuna KLM:llä Amsterdamin kautta edestakaisin Suomessa. Tulen tekemään loppulaskelman syödyistä leivistä ja lentotunneista urakan jälkeen. Sinällään tämä matkustaminen on hyvin valaisevaa: jaksan ällistellä, että miten paljon ihmisiä JA LAUKKUJA vaeltaa jatkuvasti ympäri tätä palloa. Eikö tätä ympäriinsä kannettavan tavaran määrää jotenkin saisi hallintaan? Voisiko olla palvelu, jolla lähettäisi tavarat etukäteen tiettynä päivänä tiettyyn osoitteeseen (siis onhan meillä UPS, DHL ja posti) tai sitten niin, että saisi sen paidan ja takin sieltä paikanpäältä ilman raahaamista? Onko tämä todellakin ainoa tapa toteuttaa matkustamista? Jotenkin huvittaa ja toisaalta on kauhean surullista, mihin haaskataan aikaa ja energiaa - epäilen että muutama litra kerosiiniä palaa pelkästään näihin laukkuihin, sisällöstä puhumattakaan. Mutta on ollut hauskaa istua eri lentokentillä ja katsoa näitä kulkijoita, kyllä meitä on joka koneeseen, tunnen itseni jopa melko normaaliksi - tämä tietysti vaatii määrittelyn normaalista :)
Ja nyt sitten alkaa minun pisin yhtäjaksoinen pätkä Saksassa - tulen olemaan täällä 3 viikkoa putkeen, takaisin Suomessa 26.10 aamuyöllä.
Viime viikon uutinen++
Saimme rakennusluvan saunalle Sisiliaan, näin se projeti etenee. Viikonloppuna tilasin Harvian kiukaan -
Harvia 20ES Pro - myyjänä oli Agostino Aiselli: katso hauska verkkokauppa: http://www.finlandphilosophy.com/
eReading and Security kurssi peruttu
Niin vain kävi, että kukaan opiskelija ei enää uskaltanut tulla kurssilleni. Sääli, ehdin tehdä yhden kirjan verran materiaalia. Mutta ei murhetta, nyt otan kaksi saksalaista opiskelijaa tekemään lopputyötä tuota sivuavista aiheista ja todellakin teen yhden eKirjan - katsotaan mitä tapahtuu. Ja mikäs tässä, nyt minulla on tiistai-illat vapaana :)
Indoor positioning - äänestys kurssin harjoitusalustasta
Olli Alm löysi viime viikolla tämän:
https://www.indooratlas.com/ vaikutti niin mielenkiintoiselta, että kysyin opiskelijoiden mielipidettä vaihtaa kurssin harjoitustyön tekeminen tälle alustalle. Olin melkein varma, että näin myös tapahtuu (Suomessa olisi), mutta täälläpä ei. Opiskelijat halusivat pysyä siinä minkä heille olin esitellyt. Pelkoa oli, että tuohon ei saa apua ja on niin uusi ja outo - toimiiko se edes? Tässä on selvä ero tämän opiskelijaporukan kanssa, ovat paljon varovaisempia.
Viikon uutinen (siis minun vinkkelistä)
Laiva saatiin Italiassa pystyyn, Sivio ei saanut kaadettua hallitusta (vielä), mutta nyt meinaa kaatua Alitalia:
http://www.reuters.com/article/2013/10/08/us-alitalia-bankruptcy-idUSBRE9970UD20131008 - siis tarvitaan vain 500 miljoonaa euroa, jotta homma jatkuu. Leenalla ja minulla on liput jouluksi Alitalialla välille Rooma - Palermo - Rooma. Uskoen lujasti italialaiseen politiikkaan ja kansanluonteeseen - pyydän - aina te nyt tuon verran raha jostain löydätte?
Saksalainen pankkitili
Minulla on saksalainen tili
Baden-Wurttembergische Bank:issa (http://www.bw-bank.de/), kaikki dokumentaatio ja verkkopankki ovat saksankieliset. Tilinavauksessa sai yhden A5 kokoisen ohjeen (kopio molemmin puolin) tilin käyttämisestä. Mielenkiintoisin insinöörihärveli verkkopankin käytössä on tämmöinen TAN -Generator. Se arpoo lukuja, jotka vastaavat suomalaisen verkkopankin varmennetta - siis Suomessa ollaan vielä paperiajassa - täällä tuo insinöörituote, jota on muutama valopää kyllä miettinyt tovin. Mutta se toimii todistettavasti, helppoa ei ole käyttäminen - sanoisin, että vähintään alempi akateeminen tutkinto tarvitaan :)
Viikon kuva-arvoitus... menee... kenelle?
Tässä minun munkinkammiossa on ovenpielet tämmöiset. Olen kerran kuullut miksi näitä nimitetään, mutta en muista (varjo jotain se oli...) - josko joku teistä auttaa? Sen verran tiedän, että olivat hurjaa huutoa 60 - 70 luvulla, sika vaikeat tehdä ja kalliit. Siis oven karmin jälkeen on kuoppa/vallihauta ennen seinää! Kyllä tässä on taas arkkitehdeillä ollut liikaa aikaa ja leluja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti