tiistai 24. syyskuuta 2013

Viikko 4

Viikonloppuna Suomessa Eurowings Dusseldofin kautta takaisin Lufthansa Frankfurt juna reitillä.
Läpimurtoja ongelmien ratkaisussa - jopa ensimäinen eKirjan tekninen demo on verkossa ja näyttää aivan kauhealta mutta TOIMII: http://users.metropolia.fi/~harria/Testing2/Demo/
Siis toimii ja toimii... hieman huonosti iPad:illä - mutta tästä se lähtee kehittymään :)

Opetus alkaa - miksi ovet ei aukene meille - ja missä se ovi on?

Tänään tiistaina tulin koululle heti 7 jälkeen kun ajattelin tarkistaa että kaikki toimii - ja en pääse sisään luokkahuoneeseen (avainlätkä, jolla seasam olisi pitänyt tapahtua ei ollut laatikossa) . Täällä on aika erikoiset nuo lukot - on perinteisillä avaimilla toimivia = isot avaimet ja sitten tuollaiset sähkölukot labratiloissa (Huom! opiskelijat eivät pääse labratiloihin omilla avaimillaan). No, harhailin ja yritin etsiä apua - tietysti paikalla ei ollut ketään - kuka sitä nyt yöllä koululle tulee? Klo 7:30 sain järjestelmänylläpitäjän kiinni ja hän avusti - itseasiassa pääsen sisään täkäläisellä henkilökortilla - tämä on kiva juttu. Tuossa alla ns. perinteisen insinööritieteen tuote, ilman softaa, ääntä ja vilkkuvia valoja.
 Toinen avainmalli --> katso erillinen otsikko.

Kurssin aloitin 8:15 24.9.2013 Saksan aika, paikalla oli 5 (viisi) reipasta sielua - luksusta opettaa pientä ryhmää. Mutta hyvin meni tämä sessio - täällä opiskelijat kiittävät hyvästä luennosta koputtamalla nyrkillä pöydän kantta --> tämän tavan voisi yrittää siirtää Suomeen?

Ja sitten päivän toinen opetussessio. Minulla oli takaraivossa ajatus, että onkohan kaikki ihan kunnossa? Kalenteriohjelmaan minulle oli varattu huone 133, mutta kun menen siihen 15:45 niin tilassa on toinen opettaja aloittamassa taukoa ja sanoo jatkavansa vielä pari tuntia. Katsomme oven ulkopuolelta ja kyllä vain, meille on merkitty opetusta samaan tilaan päällekäin. Katsomme käytävältä tyhjää luokkaa, ei löydy, mutta yhdessä luokssa 136 on peruttu opetus - otan sen- jätän lapun, että täällä tarjolla opetusta. Mutta kello tulee 16:00 ja oppilaat puuttuvat. Katsomme toisen opettajan kanssa järjestelmiä ja minulle järjestelmiin merkattu tila 108 - no sinne sitten. Mutta siellä onkin menossa englannin kurssi? Eli opiskelijat eivät löytäneet minua (8 kirjautunut kurssille) ja minä en löytänyt opiskelijoita. Pikainen vierailu lukujärjestyssuunnitteljan luona, yritetään ratkaista ensi viikoksi :9 Samat on ongelmat täällä Saksassakin.

Keskiviikkona minulla oli toinen klo 16:00 alkava iltaopetus. Paikalle tuli 9 reipasta - ja eivät olleet saaneet mitään tietoa mitä kurssi sisältää - rohkeita ovat. Sain koputukset, kiitos niistä. Opetus jouduttiin lopettamaan parin tunnin jälkeen, kun kävi ilmi, että luokassa ei ollut kaikkia ohjelmia, joita tarvitaan - piti olla, mutta tulevat vasta perjantaina - ehkä tämä oli koputuksen aihe?

Perjantain kurssi-intro alkoi klo 9:00, paikalla 7 opiskelijaa, kirjauksen mukaan pitäisi olla 10. Mutta ei ongelmaa, hauskaa oli taas. Nyt sain kehuja, että on sisältö niin hyvin sopivaa ja konkreettista = ei pelkkää teoriaa - olisiko otettava positiivisena kommenttina vai negatiivisena. Toinen perjantain kurssi toteutetaan projektikurssina - saa nähdä miten se onnistuu.

Pakollinen työelämä- tai tutkimusjakso 4 vuoden välein

Eilen keskusteluissa täkäläisten opettajien kanssa kävi ilmi, että täällä on käytössä systeemi, joka 4 vuoden välein pakottaa opettajan, joko työskentelemään teollisuudessa tai tekemään tutkimustyötä puoli vuotta. Palkan maksaa koulu - tulotaso pysyy samana. Kyllä täytyy sanoa, että olin kateellinen - voi meitä köyhiä ja tyhmiä. Pyydän tästä tarkemmat tiedot ja tuon Suomeen.

Olut

Kävimme eilen illalla oluelle prof. Martin Goik:in ja prof. WalterKrihan kanssa. Tätä on nyt maistettu. Mielenkiintoinen, ja yhtään kitkerä
http://www.stuttgarter-hofbraeu.de/produkt-sortiment/malteser/kristall/

Lukot Saksassa - insinööritiedettä?

 Tietysti täällä on muunkinlaisia lukkoja, mutta tämän minkä tässä esittelen on kyllä suunnitellut ihan oikea insinööri, epäilen että mukana on ollut aika monta insinööriä tekemässä tätä. Jotenkin tästä tulee mieleen rättisitikan ovien lukot - eli jospa tämän takana ovatkin ranskalaiset? Toimintalogiikka on seuraava: kun ovi lukossa, lukkopesä pyörii holtittomasti. Kun kulkukortin vie lukkopesän päähän, lukko vilkuttaa vihreää jos kulkuoikeus, punaista jos ei. Vilkutuksen jälkeen lukko ääntelee ja nyt kun sitä pyörittää avaussuuntaan riittävästi niin lukko aukeaa. Lukitseminen; kortin vilautus, vilkutus, ääntely ja sitten pyöritellään lukitsemissuuntaan tarpeeksi jotta menee lukkoon.
Tässä vielä video, jos ei selvennyt.

keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Viikko 3a, revisio beetta - hieman ohjelmoinnista ja sen kiroista. Muutakin mukana, tietty.

Tämä on jatkoa blogiin 3 - loppui sivu kesken ja piti kirjoittaman muutama asia ylös tästä punnerruksesta jota olen tässä viime viikot/päivät harrastanut.

Advanced Internet-programming

Tässä minulla on ihan hyvä, hieman jo kylläkin vanha kurssikirja (kokonaista 4 vuotta vanha). Kuvittelin, että tämä on helpoin nakki ja harjoitukset & muut lähtevät ns. nappia painaen. Mutta ei, maailma on muuttunut ja jopa kirja, siis ihan fyysinen kirja, sisältää kohtuullisen pahoja virheitä. Virheilmoituksethan ovat sellaisia, että ei niistä kyllä edes GURU ota mitään tolkkua. Mitäpä sanotte tästä tämänpäiväisestä:
1. Smarty error: ERRNO: 2 TEXT: unlink(C:\tshirtshop.....) [function.unlink]: No such file or directory

ERRNO: 2 TEXT: unlink(C:\tshirtshop/presentation/templates_c\%%A5 ^A5A^A5A1C73D%%departments_list.tpl.php) [function.unlink]: No such file or directory



Pari tuntia pähkäilyä ja lopulta Google pelasti - ongelma on löytää oikea haku. Tämähän ratkaistaan:
edit libs/smarty/internal/core.write_file.php by adding one line of code:
--->   if (file_exists($params['filename']))
        @unlink($params['filename']);
        @rename($_tmp_file, $params['filename']);
    }
    @chmod($params['filename'], $smarty->_file_perms);
    return true;
}
 
Selvähän tämä. Tulen muistamaan tämä vielä pitkään.

eReading and Security

Tässä on tarkoitus tehdä sähköinen kirja ja rakentaa siihen jonkun tason käyttöoikeuksien hallintaa. Mutta kun saisi sen kirjan nyt ensin tehtyä. Siis kirjahan syntyy OpenOffice Writer +  Writer2epub laajennuksella. Nyt sitten tämä pitäisi saada selaimella luettavaksi käyttäen ePup.js kirjastoa, jotta saisi tehtyä niitä tietoturvaosia. Teoriassa homma on hyvin helppo, mutta homma koostuu kohtuullisesta kasasta JavaScript kirjastoja ja ei vaan vielä toimi. Tässä toimiva demo-sivusto malliksi: http://fchasen.github.io/epub.js/demo/
Siis tuossahan ei ole vielä mitään oikeuksienhallintaa - sehän on vielä vasta ajatuksissa :)

Laiva nousi pystyyn - Italia nousee

Costa Concordia on pystyssä 20 kk jälkeen. Hienoa insinöörityötä, tästä alkaa myös Italian nousu, kaikkinainen sijoittaminen sinne tulee kannattamaan hyvin. Ennustan että seuraavaksi kaatuu Italian hallitus. Tässä vielä muistiin Iltasanominen linkki:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288600002783.html

Saksan vaalit

Hiljaista. En ole nähnyt yhtään vaalimainosta. Oletan että vaalit ovat täysin läpihuuto juttu?

maanantai 16. syyskuuta 2013

Viikko 3

Kävin viikonloppuna Espoossa lämmittelemässä ja kuivattelemassa vaatteita (pesukone/kuivuri) - lupasin, että en kirjoita säästä mitään, mutta täällä vaan sataa. Mennessä Eurowings (sellainenkin lentoyhtiö löytyy) ja takaisin tällä Lufthansa - juna yhdistelmällä. Juna oli yli puolituntia myöhässä - ei mitään kuulutuksia? Mitä saksalaiselle täsmällisyydelle on tapahtumassa? Mihin tämä Eurooppa oikein päätyy? Tällä viikolla Saksan vaalit, koetan tarkkailla miten näkyvät täällä.

Koulu

Olette varmaan jo miettineet että minkähän kokoinen tämä koulu täällä oikein on. Iso laitoshan tämä, jo pelkästään tämä rakennus missä minä istun. Oppilaita on tuhansia, kokonaisuutena varmaan kaikkinensa 20 000. Mutta tämä missä minä istun hahmottuu parhaiten tästä, hakukenttään syötä Goik, niin näät missä istun.
https://www.hdm-stuttgart.de/horst

Baden-Wurttenberg

Minulla on "hauska" projekti menossa paikallisen viranomaistahon kanssa ainakin eläkkeistä, ehkä myös sosiaaliturvasta. Nyt jos lukijoissa on saksankieltä osaavia niin olisi mahdollisuus loistaa ja auttaa minua. Käännä oheinen ja lisää se tämän blogin kommentteihin, parhaasta käännöksestä lupaan lähettää aidon, paikallisen brezelin. Kun lasket nuo prosentit yhteen niin pääset 53,02 %:iin - tarkoittaako sitä, että joku haluaa tuon verran minun palkasta?

Tähtitorni

 Niinkuin kaikilla kunnon yliopistoilla niin täälläkin on oma tähtitorni. Kävin sitä katsomassa, ei ollut auki ja ohjelmakin oli kesältä. Mutta käyn häntä tässä katsastamassa, josko vaikka pääsisi käymään - ei täältä kyllä mitään taivalle nää, aina pilvessä ja tekee sitä sadetta.
 Ja ehkä tuo paikkakaan ei nyt kyllä ole ihan optimaalinen, on tuossa keskellä opiskelija-asuntolakolhoosia. Mutta on varmaan ollut tuossa ennenkuin tämä muu väki saapui.




Etana

Kävin eilen illalla paikallisessa Alepassa - täällä nimeltään Netto. Ja matkalla tapasin paikallisen ukkoetanan. Täällä ovat väriltään ruskeita, Suomessa mustia - mistähän sekin johtuu?

maanantai 9. syyskuuta 2013

Viikko 2

Muutama uutinen ensin

* Tapasimme Leenan kanssa Amsterdamissa viikonloppuna - kanavia seilattiin ja museossa käytiin. Tapasin hienon insinööritieteen ilmentymän; Dubbeldekker F.K. 23, genaamd ‘Bantam’, Frits Koolhoven, 1918. Siis ohjaaja istuu siiven sisällä ja siivessä reikä, jotta pääsee sisälle ja näkee jotain. Jotenkin insinöörinä ajattelisi että tuo kohta on kaikista heikoin ja kaipaa kaiken tuen... ehkä se lentäjä siinä sitten pitää siivet yhdessä? Mutta tähtimoottori oli hieno.



* Söin sikäläistä perinneruokaa, hernekeittoa johon oli lisätty makkaranpaloja. Ehkä hollantilaiset ovat käyneet Suomen armeijan? Lopputulema ei ollut hyvä - maha kuin pallo, liekkö ollut tarkoitus? Ymmärrän nyt miksi ovat niin jalkapallon perään.

* D-Linkin WLAN purkki ei todellakaan toiminut, yritystä olivat tukemassa paikalliset voimat, Suomesta asiantuntija ja minä - monta tuntia ihan turhaan hukattua elämää. Vein purkin pois, sain rahat takaisin ja IKINÄ EI KOSKAAN enää D-Linkin tuotteita. Mutta TP-Link malli TL-WR841N WLAN purkki meni verkkoon 15 min. ilman ongelmia - ja oli yli 10 euroa halvempi (21,95 e). Täällä paikallinen kauppa Condrad, jossa vaikka mitä lelua.

Korvatulpat

Minulla on monenlaisia kokemuksia korvatulpista: olen käyttänyt niitä konepajalla töissä, lentokoneessa kun en jaksa kuunnella ujellusta, Sisiliassa nukkuessa kun naapurit mekkaloi tai liikenne jyristää ja ilmastointikoneita vastaan monessa eri maassa. Mutta nyt kyllä viime yönä koin uuden kokemuksen. Kuten viimeviikon kuvasta näkyy, asuntolarakennuksessa, jossa asun ei ole räystäitä. Räystäät ovat HIENO keksintö! Viime yönä (sunnuntai/maanantai) satoi rankasti ja ikkunan pelti piti hillintöntä meteliä --> ja ei kun korvatulpat korviin. Kyllä 70 -luvun arkkitehdeillä oli mopo ihan hukassa ja palikka patterin välissä.

Messut

Koululla on tänään ja huommenna Flexo painamisen messu. Flexo tarkoittaa tässä painamista kaikelle joustavalle materiaalille. Liekkö kukaan teistä miettinyt miten Fazer:in Tyskisk Peper karkkipussin pintaan saadaan nuo värit ja tekstit? Mutta joku insinööripä on miettinyt, ei ole mainostaiteilija ei, eikä edes firman kustannuslaskija. Tässä pari kuvaa - oli surkea ottaa kuvia kun aula oli pakattu niin täyteen.

Tuosta tuli mieleen aamupala, jonka kävin syömässä tänään. Tuo teepussin ulkukuori on painettu jollain Flexo painokoneella, näin arvelen. Mutta tuo Saksalainen Viipurinrinkeli taas ei ole painokonetta nähnytkään, oli muuten leikattu ja välissä tuorejuustoa - hyvä, kaikkine suolakiteineen.

Työhuone

Lupasin itselleni lisätä tähän kuvan työhuoneesta, jossa istun, mutta laitakin videon. Minulla tuo pöytien päässä oleva tila, samassa huoneessa Prof. Martin Goik:in ja Joackim Kuhnin kanssa.

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Viikko 1

Saapuminen ja leirin pystytys

Lufthansa toi tasaisesti Frankfurtiin, pieni stressi oli matkalaukkusta, joka ei tullut ns. normimatkalaukkuhihnalta, vaan aivan eri paikasta tätä aika hillitöntä lentoasemarakennusta. Eli opin, että on AIRRAIL matkalaukkupaikka, mihin kärryllä kuskataan niiden laukut, jotka jatkavat junalla. Aikani harhailuani laukku ja minä tapasimme (mukava jälleennäkeminen) - olisipa ollut sisätilanpaikannus (olisin voinut seurata missä kukin vaeltaa). Juna-asema on "aika" makea, vai mitä - tämmöinen Metropolian sisäpihan katoksi?

Junamatka oli mielenkiintoinen; paljon siirtotyöläisiä perheineen tulossa lomalta yli metrin kanttiinsa olevien matkalaukkujen kanssa - junassa ei ole kuin hyllyt katonrajassa. Paikallisjunalla kampukselle, siis yliopistolla oma metroasema ja tältä näyttää Gastdozentenhaus - täällä minulla nyt kammio, jossa syventyä insinööritieteeseen.
Sain matkaan myös matkaevästä (kiitos Mediatiimi), osa tästä on tuhottu tiistai-iltana kanadalaisen & jenkki tutkijaperheen kanssa. Purkitettu kalakukko kelpasi, samoin liitulakut.
Eilen juoksin läpi yliopistoa 9 tuntia kahdella eri kampuksella ja vielä illalla yritin saada WLAN:in toimimaan huoneessa - ei toiminut - älä osta D_Linkin laitteita, asennus ei toimi. Sain aamulla apuja täältä koululta - ehkä hän suostuu tänään (ei suostunut, vien rakkineen pois ja yritän uutta). Vastaanotto on ollut todella tukevaa, kaikki yrittävät auttaa.
Jakkaraa minulla ei vielä ole, teen hommia tässä aulassa - käy se näinkin, tuoli kylläkin huono.

Ja minulla on nyt sitten lukujärjestys, näyttää tältä :) - Maanantaina en opeta, enkä torstaina, mutta sitten perjantaina koko päivän ja hieman myös illalla.
Ja viikon uutinenhan oli Nokian puhelinten myynti Microsoftille - täkäläiset kovin siitä kyselevät ja minä paikallisena asiantuntija vastaan :)