Museoista ja insinööritieteestä
Tämä on nyt sitten minun henkilökohtainen kommenttini Guggenheim museohankkeeseen. Stuttgart on siitä hauska paikka, että täällä on kaksi mielenkiintoista insinöörin sielua hivelevää museota: Mercedes-Benz Museo ja Porche Museo. Kävin tässä jälkimmäisessä lauantaina, alla minusta aika mukava kuvakooste hienoista taide-esineistä - vai ovatko taidetta ... insinööritaidetta? Ja nyt se henkilökohtainen näkemys ja kommentti. Helsinkiin EI pidä perustaa uuden-/nykytaiteen museota, vaan insinööritieteen museo. Pääkaupunkiseudulla toimii/on toiminut muutama mielenkiintoinen teknologia-alan yritys, Neste, Kone,Eriksson, Andritz... Nokia, joiden tuotteista voisi aivan kirkkain mielin koota museoon. Tiedän, on Tekniikan museo, jossain itä Helsingissä - mutta tuohon paraatipaikalle eikä korpeen ja kunnon rahalla (ne Guggen rahat + muut). Siinä olisi nähtävää ja koettavaa vieraille ja muille kulkijoille - ja oivallusta , innovaatiota ja kauneutta löytyy kyllä myös insinöörituotteista - vai mitä sanotte näistä allaolevista? Myös oli hieno kokea miten ylpeitä Porchen oma porukka oli tuotteistaan ja historiastaan - samaa pitäisi olla myös näissä suomalaisissa tuotteissa - nyt ei oikein ole?Museo näyttää uloapäin tältä. Jotain laatikkoja se Guggenheimkin oli kuvitellut. Vaikka en näistä uusita oikein tykkää niin pakko sanoa, että tässä oli tyyliä. Ja katsokaa tuota rakennetta, joka kannattelee yläosaa; on siinä joku tehnyt hyvät lujuuslaskut!!
Museo siis vietti Porche 911 mallin 50 v juhlavuotta. Onko 50 vuotta aihe juhlaan ja historiaan? Guggenheim pitäisi sisällään uusia töitä? Esim. Suomessa on tehty paperikoneita ensi vuonna 70 vuotta (ensimmäinen 1944).
Porchen tehtaat olivat ihan vieressä, joten todellakin oikea paikka museolle.
Nyt sitten taide-esineitä - koko blogin voimalla:)
Mikä muoto! Kaunis, varmasti suunniteltu ilman tuulitunnelia!
Tämä oli korjauspajasta. Mikäpä noita olisi korjaillessa. Jos katsotte tarkasti, taustalla muita helmiä.
Matemaattisen kaunista muotoa ennen tietokoneita ja Bézier-käyriä :) Ja kuplan takalasi.
Ja mitä sanot tästä taide-esineestä? Ajatonta kauneutta - ainakin minut tämä sai hymyilemään. Siis hän on sympaattinen, eikö vain? Väri oli myös jotain ennenkokematonta.
Kaunis esillepano yhden Porchen boxer moottorin osista. Kun mietin niin, en kyllä olisi paremmin voinut tuota rakennetta esittää. Katsokaa kuinka kauniit varjot.
Muutama palkintokin on tullut. Huomaa 3D tilan käyttö - ei mitään tyhmiä hyllyjä.
Porche 911 pääpiirrustukset - ihan käsin piirretty. Hieno dokumentti.
Niin, Porche:ssa on ollut ilmajäähdytys - ei jäähdytysnestettä, tässä jäähdytyspuhaltimen propeleita. Citroen 2CV:ssä on keulalla melko tarkkaan samanlaiset. Kumpi otti mallia kummasta ja päätyivätkö insinöörit samaan ratkaisuus tietämättään? Vertaa Marimekkon tapaus.
Ns. Black Box joka huolehtii uudempien moottoreiden säädöstä (esim. sytytys, polttoaineen syöttö, ajoitukset jne.). Miten kaunis ja pelkistetty. Ja sisällä lujasti ohjelmistoa ja älyä.
Tässä pari kuvaa 4 -sylinterisestä boxer moottorista, joka Porchesta löytyy. Siis moottorihan oli takana, samalla tavalla kuin kuplassa ja Fiat 500:ssa.
Nuo kaksi kaunista jäätelörasian näköistä rasiaa ovat ilmansuodattimet ja niiden alla molemmin puolin tupla kaasutimet. Kaunis.
En aio ostaa Porchea, pois se minusta. Mutta tämä olkoon lähin etäisyys, jossa olen ollut Porchen avaimista. Siispä kysymys; onko avain museon väärtti?
Ja lopuksi: siis kyseinen paikka ei todellakaan ollut mikään autotalli, vaan hieno, elegantti tila. Tässä kuvia museotilasta. Ehkä käyn myös vertailevan tutkimuksen myös siellä Mersulla? Insinöörimuseo Suomeen!!
Täällä ilmoittautuu toinen insinööri, joka kaipaa Tekniikan museon rinnalle insinöörimuseota. Niin on kauniita autoja Porschella, silmäniloa piisaa autoharrastajalle. :)
VastaaPoistaRunsasta kannatusta hienolle idealle!
VastaaPoistaIhastelin Porche -muotoilun tuotteita suurella innolla, vaikka ei olekaan insinöörioppia takana, mutta viivaa on raapustettu vuosien mittaan harrastuspohjalta kohtuullisesti, jolloin muoto syntyy osin ilman numeroita intuitiivisesti vai mikä se hieno sana onkaan.
Kiitos Harri tähän astisesta annista - lukaisin kaikki kerralla läpi, niin kiinnostavasti olet asiat sepittänyt blogillesi upeiden kuvien ja linkkien kera =)
Syysterveisin Juha L