Läpimurtoja ongelmien ratkaisussa - jopa ensimäinen eKirjan tekninen demo on verkossa ja näyttää aivan kauhealta mutta TOIMII: http://users.metropolia.fi/~harria/Testing2/Demo/
Siis toimii ja toimii... hieman huonosti iPad:illä - mutta tästä se lähtee kehittymään :)
Opetus alkaa - miksi ovet ei aukene meille - ja missä se ovi on?
Tänään tiistaina tulin koululle heti 7 jälkeen kun ajattelin tarkistaa että kaikki toimii - ja en pääse sisään luokkahuoneeseen (avainlätkä, jolla seasam olisi pitänyt tapahtua ei ollut laatikossa) . Täällä on aika erikoiset nuo lukot - on perinteisillä avaimilla toimivia = isot avaimet ja sitten tuollaiset sähkölukot labratiloissa (Huom! opiskelijat eivät pääse labratiloihin omilla avaimillaan). No, harhailin ja yritin etsiä apua - tietysti paikalla ei ollut ketään - kuka sitä nyt yöllä koululle tulee? Klo 7:30 sain järjestelmänylläpitäjän kiinni ja hän avusti - itseasiassa pääsen sisään täkäläisellä henkilökortilla - tämä on kiva juttu. Tuossa alla ns. perinteisen insinööritieteen tuote, ilman softaa, ääntä ja vilkkuvia valoja.Toinen avainmalli --> katso erillinen otsikko.
Kurssin aloitin 8:15 24.9.2013 Saksan aika, paikalla oli 5 (viisi) reipasta sielua - luksusta opettaa pientä ryhmää. Mutta hyvin meni tämä sessio - täällä opiskelijat kiittävät hyvästä luennosta koputtamalla nyrkillä pöydän kantta --> tämän tavan voisi yrittää siirtää Suomeen?
Ja sitten päivän toinen opetussessio. Minulla oli takaraivossa ajatus, että onkohan kaikki ihan kunnossa? Kalenteriohjelmaan minulle oli varattu huone 133, mutta kun menen siihen 15:45 niin tilassa on toinen opettaja aloittamassa taukoa ja sanoo jatkavansa vielä pari tuntia. Katsomme oven ulkopuolelta ja kyllä vain, meille on merkitty opetusta samaan tilaan päällekäin. Katsomme käytävältä tyhjää luokkaa, ei löydy, mutta yhdessä luokssa 136 on peruttu opetus - otan sen- jätän lapun, että täällä tarjolla opetusta. Mutta kello tulee 16:00 ja oppilaat puuttuvat. Katsomme toisen opettajan kanssa järjestelmiä ja minulle järjestelmiin merkattu tila 108 - no sinne sitten. Mutta siellä onkin menossa englannin kurssi? Eli opiskelijat eivät löytäneet minua (8 kirjautunut kurssille) ja minä en löytänyt opiskelijoita. Pikainen vierailu lukujärjestyssuunnitteljan luona, yritetään ratkaista ensi viikoksi :9 Samat on ongelmat täällä Saksassakin.
Keskiviikkona minulla oli toinen klo 16:00 alkava iltaopetus. Paikalle tuli 9 reipasta - ja eivät olleet saaneet mitään tietoa mitä kurssi sisältää - rohkeita ovat. Sain koputukset, kiitos niistä. Opetus jouduttiin lopettamaan parin tunnin jälkeen, kun kävi ilmi, että luokassa ei ollut kaikkia ohjelmia, joita tarvitaan - piti olla, mutta tulevat vasta perjantaina - ehkä tämä oli koputuksen aihe?
Perjantain kurssi-intro alkoi klo 9:00, paikalla 7 opiskelijaa, kirjauksen mukaan pitäisi olla 10. Mutta ei ongelmaa, hauskaa oli taas. Nyt sain kehuja, että on sisältö niin hyvin sopivaa ja konkreettista = ei pelkkää teoriaa - olisiko otettava positiivisena kommenttina vai negatiivisena. Toinen perjantain kurssi toteutetaan projektikurssina - saa nähdä miten se onnistuu.
Pakollinen työelämä- tai tutkimusjakso 4 vuoden välein
Eilen keskusteluissa täkäläisten opettajien kanssa kävi ilmi, että täällä on käytössä systeemi, joka 4 vuoden välein pakottaa opettajan, joko työskentelemään teollisuudessa tai tekemään tutkimustyötä puoli vuotta. Palkan maksaa koulu - tulotaso pysyy samana. Kyllä täytyy sanoa, että olin kateellinen - voi meitä köyhiä ja tyhmiä. Pyydän tästä tarkemmat tiedot ja tuon Suomeen.Olut
Kävimme eilen illalla oluelle prof. Martin Goik:in ja prof. WalterKrihan kanssa. Tätä on nyt maistettu. Mielenkiintoinen, ja yhtään kitkerähttp://www.stuttgarter-hofbraeu.de/produkt-sortiment/malteser/kristall/
Lukot Saksassa - insinööritiedettä?
Tietysti täällä on muunkinlaisia lukkoja, mutta tämän minkä tässä esittelen on kyllä suunnitellut ihan oikea insinööri, epäilen että mukana on ollut aika monta insinööriä tekemässä tätä. Jotenkin tästä tulee mieleen rättisitikan ovien lukot - eli jospa tämän takana ovatkin ranskalaiset? Toimintalogiikka on seuraava: kun ovi lukossa, lukkopesä pyörii holtittomasti. Kun kulkukortin vie lukkopesän päähän, lukko vilkuttaa vihreää jos kulkuoikeus, punaista jos ei. Vilkutuksen jälkeen lukko ääntelee ja nyt kun sitä pyörittää avaussuuntaan riittävästi niin lukko aukeaa. Lukitseminen; kortin vilautus, vilkutus, ääntely ja sitten pyöritellään lukitsemissuuntaan tarpeeksi jotta menee lukkoon.Tässä vielä video, jos ei selvennyt.
Opetus käynnistyy kankeasti varmaan kaikkialla maailmassa...
VastaaPoistaMutta tuo pakollinen harjoittelu 4 vuoden välein olisi kova juttu.
Pentti