Viikonlopun toiseksi mukavin asia - sauna
Kyllä on suomalaisilla yksi keksintö ylitse muiden, sauna. Olin viimeksi saunassa lokakuussa Espoon uimahallissa, mutta kyllä Hannan ja Petrin sauna tuntui mukavalta, kiitos siitä. Nyt kun Nokian puhelinten kohtalo sulkeutuu tänään tiistaina: http://www.taloussanomat.fi/porssi/2013/11/19/tassa-kokouksessa-hyvastellaan-kannykat/201316079/170, niin tarvitaan uutta innovaatiota kehiin. Mitäpä jos kaivetaan sauna kunnolla esiin ja tehdään siitä 2020 luvun versio? Tila, jossa voi nauttia etelän lämmöstä suomalaisella tekniikalla. Tätä Suomi perusversiota kun tämä muu osa palloa ei ehkä ihan aina ymmärrä - tätähän on jo yritetty. Tarvitaan SaunaInternational versio - mitä mahtaisi olla? Markkinatutkimuksen paikka.Oma vientiponnistukseni Sisiliaan etenee, tänään piti alkaa laatan valu ja ikkunoista on pyydetty tarjoukset. Kunhan tätä päästään tuossa kesällä 2014 testaamaan sisilialaisilla, niin teen tästä kunnon raportin. (Lämpötilan ja ilman kosteusprosentin vaikutus sisilialaisen saunojan saunassaoloaikaan). Näen jo edessäni julkaisun rakenteen ja tilastollisen hajonnan eri ikä- & sukupuolimuuttujilla.
Sisätilanpaikannus kurssi - yksinkertainen proto toimii
Pieni tunnistus maailmalle, mutta suuri tälle kurssille - nyt yksinkertainen versio ohjelmasta toimii täällä - käyttöliittymä vielä hyvin pelkistetty, mutta It's alive. Nyt loppu onkin kiinni sitten näistä opiskelijoista :)Vanheneminen ja eläke
Tässä samassa huoneessa istuu Prof. Martin Goik ja hän yllättäen ilmoitti eilen, että täytti kyseisenä päivänä 50 vuotta. Mitäs siihen sanomaan - onnittelut ja keskustelua vanhenemisesta. Suomessakin on ollut tiedotusvälineissä lausuntoja, että yli 55 vuotias on jo ongelmajätettä (tai jotain sellaista) yritysten näkökulmasta. Toisaalta pitäisi pidentää työuria ja jaksaa yli 65 vuotiaaksi. Insinöörinä sanoisin, että tässä yhtälössä on nyt jokin pahasti vinossa. Martinin kanssa todettiin, että vanhetessa näkökulma työhön ja elämään muuttuu - kaikki mikä kiiltää, vilkkuu ja ääntelee, ei enää kiinnosta niin paljon, vaan asioilla on syvempiä yhteyksiä - asioilla on prioriteetit - aina ei tarvitse rynnätä heti, voi jopa miettiä ja harkita. On totta, että tällä hetkellä kun itse olen 55, en oikein voi kuvitella pystyväni olemaan katu-uskottava nuorille 20 + vuotiaille yli 10 vuoden päästä ja opettavani heille uusia verkkoteknologioita. Mutta ehkä tämä opettaminen muuttuu - merkkejä tästäkin on jo ilmassa. Todennäköisesti tulevaisuus on pari-/ryhmäopettajuudessa verkko-opetusympäristöjä käyttäen.Tulevaisuutta on vaikea ennustaa - jo Konsta Pylkkänen sanoi, että jälkiviisaus on viisauden makein laji. Pyytäisin kuitenkin, että katsoisitte oheisen videon: http://www.ted.com/talks/kevin_kelly_on_the_next_5_000_days_of_the_web.html - tästä olisi mukava kuulla Teidän kommentteja - tähänkö ollaan menossa?
Martinin 50 -vuotisjuhlat
Ja keskutelujen jälkeen sain kutsun lauantain 50 v juhliin, jotka ovat viereisen kylän intialaisessa ravintolassa: http://www.indiahouse-stgt.de/ klo 18:00. Ilman muuta menen juhliin ja tähän tulee tarinaa sunnuntaina - saattaa tulla myös kuvia. Pitäisi löytää joku lahja...?Löysin lahjan - kirja: The eBike Book ja todella mukavan kirjakaupan Hugendubel.de
Tässä vähän samaa kuin Akateemisessa Kirjakaupassa - kolme kerrosta, laadukkaita kirjoja, viihtyisät tilat. Tulen käymään täällä vielä monta kertaa - yksi tähtitieteen kirja kiinnostaa minua kovin - HUOM! Hanna.
Tosiaan tämä on nyt sitten 50 vuotislahja prof. Martin Goik:ille. Hän pyöräilee paljon ja harrastaa myös kiipeilyä. Etsin kiipeilykirjaa, mutta sitä en löytynyt, mutta löytyi hieno kirja sähköpolkupyöristä. Eli tämä on tulevaisuus - kun vanhana ei jaksa enää polkea, niin otamme insinööritieteet avuksi - ja vot, meillä on patteriapupolkupyörä. Näitä on kyllä jo aika monenlaisia, Suomeen nämä on vasta jotenkin vasta tulossa, ja jotenkin minulla sellainen tunne, että uusimmat viritykset eivät oikein koskaa saavuta meitä. Herättikö tämä mitään ajatuksia heissä jotka pyöräilevät - olisiko ePyörällä tarvetta ja kysyntää?
Ja tässä vielä iloinen päivän sankari. Siis vanheneminen ei ole aina kipua ja kivistystä - kyllä sinne muutama iloinenkin juttu mahtuu.
Viikonloppu Stuttgartissa
Ajoin amusella metrolla keskustaan ja kävin katsomassa tätä luistelurataa & "talvikylä".Tässä kuvia - olivat rakentamassa muutenkin joulua tähän keskustaan - joulukuusikin on tuossa oikealla (ei "ihan" kokonaan kuvassa) ja pystyssä. Tässä kaunis paviljonki.
Tuolla se luistinrata on. Huomaa vihreä nurmikko.
Tässä talvikylän mökkejä, näitä oli noin 10 kpl. Möivät syötävää (nakkeja ja sämpylöitä), sokerilla kuorrutettuja omenia ja glögiä. En sortunut.
Ja kyllä, luistelijoita oli. Jää näytti melko hyvältä, vaikka lämpötila oli plussan puolella. En kuitenkaan mennyt luistelulle.
Jotenkin näistä "TekoJoulu/TalviJutuista" tulee surullinen olo. Tietysti nykyisin voidaan tehdä vaikka mitä tekojuttua, mutta jotenkin siitä jää outo maku. Ollappa oikeaa jäätä ja pakkasta - ja metri luntakin :)
Tässä eri juttu, mutta tulossa vasta seuraavalla viikolla: http://weihnachtsmarkt-deutschland.de/stuttgart-finnisches-weihnachtsdorf.html
Tähän loppuun vielä videontynkä, jonka otin tuossa keskustassa. Joku on joskus tehnyt aika makean aukion.

Videoo ei näy, on vain aukko - aukio vaan puuttuu. IPadilla ei blogi näy toimivan. Viimeisin päivityskin on edellisen jälkeen.
VastaaPoistaVideot ei näy iPad:illä - ovat Flashillä tehtyjä ja iPad ei tue sitä. Mutta katso ihan normi PC:llä - pitäisi toimia
VastaaPoista