keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Viikko 11

Lukijatilastoa - tuhat rikki 12.11.2013

Hyvä lukija, olet varmaan miettinyt, että oletko ainoa, joka tätä minun tajunnanvirtaa seuraa. Älä kanna huolta, et ole yksin. Tämä Blogger on siitä hauska työkalu, että se generoi myös tilastoja sivujen lukemisesta. Tässä muutama numero tilanteesta 12.11.2013.
 Eli tänään näitä juttuja oli luettu yli 1000 kertaa - internet on ihmeellinen masina.

Minua numerot motivoivat - ketäpä eivät. Määrällinen palaute on jotenkin konkreettista, eikö vain. Myös on mielenkiintoista, että kommentteja olen saanut vain 18 kappaletta, joka on 1,796 % lukutapahtumista. Tämä on varmaan myös melko normaali prosentti, miten ihmiset kommentoivat suhteessa lukevat - kommentointihan vaatii siirtymisen passiivisesta aktiiviseksi ja se on tilamuutos, joka vaatii energiaa. Järjestelmät (myös ihmiset) pyrkivät minimoimaan energiankäytönsä ja tilamuutokset :).

Mutta minusta on kiva kirjoitella tätä. Vaikka olen nyt aktiivinen, niin en ole yhtään laihtunut - johtuisiko tästä saksalaisesta ruuasta?

Vanha pommi Stuttgartin lentoasemalla

Vaikka sodasta on jo aikaa, niin vielä löytyy pommeja tästäkin maasta, jopa lentoaseman läheltä. Tässä viikonlopun uutinen niille jotka saksaa osaavat (huomaa lauserakenne): http://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.flughafen-stuttgart-weltkriegsbombe-in-rekordzeit-entschaerft.ab46ea00-3754-4871-95b4-299abded8d99.html

Pakkasaamu

Kun tiistaiaamuna tulin töihin, niin nurmikko oli valkeassa kuurassa (valitettavasti minulla ei ollut kameraa mukana) ja pipo minun piti laittaa päähän. Hieman yllättävää nämä lämpötilat - Suomessa yhtä lämmintä kuin täällä?

Muutama arkkitehtuurikuva vielä

Joka perjantai minulla on opetusta tuolla kaupungin keskustassa Wolframstrassella. Eli aamulla hyppään metroon ja kävelen seuraavien nähtävyyksien ohi - oikein piristävä aamukävely.
 Stuttgartin keskustahan on laaksossa kahden kukkulajonon välissä ja tietysti rinteillä kasvaa viiniköynnöksiä. Aika mukava ajatus, vai mitä.
 Sitten kävelen tämmöisen pankkikeskittymän läpi. Paikalliset ovat ärtyneitä näistä lasilinnoista, tämän paikalta kuulema purettiin vanhoja rakennuksia pois. No, onhan niiden pankkiirienkin jossain oltava, laitetaan ne vaikka tämmöisiin lasimökkeihin.
 Pankkikeskittymän jälkeen näkyviin tulee paikallinen Valittujen Palojen talo. Siis Valitut Palat on edelleenkin olemassa, itse luin niitä pentuna yli 40 vuotta sitten ja on niitä vielä muutama jäljellä Kytösen kammarin lipastossa. Mutta ilmeisesti kustannustoiminta kannattaa, talo on hauska ja saa ainakin minut hymyilemään.
 Sitten hurja juttu. Seuraava talo on Stuttgartin kaupunginkirjasto. Kirjaston seinään on kaiverrettu arabiaksi oheinen teksti. Siis Saksassa - vielä on toivoa. Osaako joku arabiaa ja voisi hän auttaa selvittämään mitä tuossa oikein lukee? Tästä erityismaininta & prezzel tarjolla. Yritän tätä kyllä selvittää myös täältä paikallisilta.
Ja kävellen kierrän rakennustyömaan, josta syntyy junien kääntöpaikka maan alle. Eli nyt Stuttgartilla sama ongelma kuin Helsingillä. Junat tulevat tänne päärautatieasemalle ja rata ei jatku siitä. Junan veturin siirtäminen toiseen päähän vaunuja vie aikaa ja tämä yksi syy miksi junat ovat myöhässä. Ratkaisuna on tämmöinen huikea rinkula, jossa junat kääntyvät. Paikalliset vastustivat tätä lujasti, mutta siihen se on syntymässä - milloin lienee valmis? Ei ainakaan sinä aikana kun minä olen täällä.


Joka vanhaa muistaa, sitä tikulla silmään

Koska on marraskuu ja marraskussa on tämä Movember villitys ja koska Tuula ja Sari nyt lähettivät oheisen kuvan niin hymyillään nyt sitten yhdessä. Olkoon tämä minun panokseni Movember:ille. Jos tämä ei irrota kommentteja niin sitten ei mikään...

8 kommenttia:

  1. Heh heh, viihdyttäviä juttuja taas. Ja hyviä kuvia:)
    Sari

    VastaaPoista
  2. Maailma muuttuu, muoti myös!
    Oletko Harri käynyt siinä pitkässä puistossa, Wolframstrasselta katsottuna ratakiskojen toisella puolella eli itäpuolella? Siellä oli takavuosina vaihtoehtoihmisten värikäs ja meluisa telttaleiri kaikkien kunnon ihmisten kauhuksi. Nyt on varmaan koko puisto rakennustyömaana, kun rakennetaan sitä junankääntöpaikkaa.
    Pentti

    VastaaPoista
  3. Arabian kielinen teksti = kirjasto
    sari

    VastaaPoista
  4. Kyllä - hyvin looginen - eli rakennuksen eri seinillä lukee Kirjasto eri kielillä. Brezzel tulossa Sarille

    VastaaPoista
  5. Pentille, en ole käynyt puistossa, voisin vaikka tulevana viikonloppuna käydä kävelemässä

    VastaaPoista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. Kyllä mies näyttää hämärästi tutulta!

    VastaaPoista