keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Viikko 18

Olin noin kuukauden Suomesta pois ja kyllä se alkoi jo tuntua. Onneksi pääsin lauantaina Espoon keskuksen uimahallin saunaan. Nämä saksalaiset työweljet kovin naureskelevat tälle saunakaipuulle, mutta kun nyt eivät vaan ymmärrä niin minkäs voit. Avasin perjantaina vielä yhden reitin miten täältä pääsee Suomeen - Stuttgart -Munchen - Helsinki. Ihan hyvin kulki - takaisin taas Frankfurtin junan kautta.

Tenteistä ja verkkotenteistä

Eilen tiistaina 14.1. minulla oli ensimmäinen verkkotentti Ilias järjestelmässä. Oppilaita oli 10 kpl. Tentti alkoi hyvin, mutta noin reilun 5 min. kohdalla yksi opiskelija nosti käden ylös ja sanoi että hänen tehtävänratkaisunsa sai aikaan järjestelmävirheen. Ja kyllä - näytöllä olli hieno, mitäänsanomaton php virhe. Valitsimme oppilaan kanssa selaimen back nappulan ja silloin tapahtui jotain todella mielenkiintoista. Näytölle ilmestyi toisen opiskelijan vastaus. Miten tämä on mahdollista? Ainoa kuviteltavissa oleva selitys on, että järjestelmä sekoili ns. sessiotunnisteiden kanssa. Mutta tämäkään ei pitäisi olla mahdollista. Mutta näin vaan kävi - olisi todellisen tutkimuksen paikka. Komensin opiskelijaa ottamaan tekstieditorin ja aloittamaan tentin alusta - hän kilttinä opiskelijana tämän hyväksyi. Tentin lopussa kävi ilmi, että kyseisen opiskelijan vieressä istunut opiskelija ei ollut pystynyt tallentamaan ensimmäistä tehtävää - todennäköisesti näytölle tullut ratkaisu oli hänen ja järjestelmä sekoili. Tämä toinen opiskelija sai kyllä talletettua muut tehtävät ilman ongelmia. Eli summaus: järjestelmä sotki 15% osallistujan suoritusta. Ei hyvä. Opettajan sanoisin, että melko stessin paikka tehdä tenttiä näillä järjestelmillä.

Keskiviikkona 15.1. oli sitten toisen ryhmän vuoro, 11 opiskelijaa. Tämä menikin sitten ilman teknisiä ongelmia, jopa opiskelijat olivat tyytyväisiä tenttiin.

Olen jo katsonut tiistain tentin läpi ja melko normaalijakauma sinne tulee, yksi opiskelija oli lähellä saada hylätyn = selvästi ongelmana ymmärtää kysymykset oikein. Tämä onkin ongelma näissä kansainvälisissä opetuksissa - miten varmistaa, että kysymys on varmasti ymmärretty? Yritin todellakin tehdä tehtävät niin selkeällä englannilla, että ei olisi pitänyt olla tulkinnanvaraa, mutta ... Onko ainoa vaihtoehto: Selitä mitä tämä kuva/kaavio/ohjelmakoodi tarkoittaa?

Oli muuten mielenkiintoista kuulla kun 11 opiskelijaa hakkaa näppäimistöä hulluna samaan aikaan - aikamoinen meteli --> olisi pitänyt nauhoittaa ääni :( Kukaan ei sanonut, että haluaa kirjoittaa käsin kynällä paperille, tarjosin myös tätä vaihtoehtoa. Mielenkiintoista, sanoisin.

Teen vaikutus materiaalin pinnanväriin

Saatatte muistaa, että 11.12.2013 otimme käyttöön uuden teentekotavan täällä Stuttgartin Media keskittymässä. Nyt sitten on aika katsoa miten käytettävyys on toiminut ja miltä "sukka" näyttää - takana on nyt noin kuukausi käyttöä.

Muistin virkistykseksi tässä lähtötilanne.


















  Ja tässä miltä näyttää 15.1.2014. Kehyksen muovitettu rautalanko ei ole ruostunut, vaikka sitä on muotoiltu pannuun sopivaksi. Kangaspussi sen sijaan on kyllä muuttanut muotoa ja väriä aika reilusti. Selvästi teetä voisi käyttää myös tekstiilien värjäykseen - jos nyt haluaa tuon värisiä vaatteita?
Tietysti on hyvä, että tämä kangas ottaa värjäysaineet itseensä, mutta saattaa niitä kyllä päätyä ihmisen elimistöönkin - eivät liene kovin vahingollisia koska tässä vielä ollaan :)
Testiä olisi kyllä mielenkiintoista jatkaa vuosia. Vieläkö tämä tästä tummuu vai alkaako pitkän ajan jälkeen vaihtaa väriä johonkin toiseen? Sinällään en usko, että tähän mitään kasvustoa syntyy koska tämä käy päivittäin 100 'C ja 80 'C kylvyssä. Tietty kosteusolosuhteet ovat aika otolliset. Ehkä tästä syntyisi lopulta uusi elämänmuoto (teemato?)?

Muusta käytettävyydestä: Pussin tyhjennys on hankalaa varsinkin, jos käytetyt teenlehdet eivät ole ehtineet kuivua. Ei niitä saa millään ulos, ravistelu saa aikaan vaan sotkua. Mutta on tämä niin green/vihreää/egoloogista - paitsi että on ihan ruskea :) [Pahoittelu minun huumorista, se on joskus hieman ...insinöörimäistä].

Media Night 16.1.2014

Tässä Stuttgartin Media koulussa on vuosittain yksi suuri tapahtuma ja se kulkee nimellä Media Night. Monella kurssilla tehdään projektitöitä, jotka tähtäävät juuri kyseiseen hetkeen. Täällä lyhyt sisältö auch germany: http://www.hdm-stuttgart.de/medianight
Tässä raporttia kuvien kanssa:
Aluksi menin katsomaan menneen kauden video- ja animaatioprojekteja. Oli tupa täynnä ihmisiä. Useimmat tuotokset olivat todella hienoja - valitettavasti minulla ei ole linkkiä niihin - kyselen jos jostain saisin. Pari animaatioista oli todella hienoa.
Projektit olivat myös monialaisia: kaikki musiikki, näytteleminen ja ympäristöt olivat opiskelijoiden tekemää. Tämä tarkoitti myös sitä, projektiryhmät olivat aika isoja (10 opiskelijaa).


Ympäri koulua oli tiloja, joihin oli laitettu pöydät eri projektiryhmille (sähkö ja nettiyhteys myös). Tämä alkuillasta kun porukkaa oli vielä vähän paikalla.

Ja porukan määrä kasvoi hurjaa vauhtia kun ilta eteni.
Graafisen porukan alueella oli tyyliä. Sain täältä lahjaksi kirjan. Ostin myös kolme leimasinta - olivat opiskelijoiden tekemiä ja maksoivat 2 euroa koko paketti.








Ja joskus vielä koneet ovat olleet koneen näköisiä vai mitä sanotte tästä?
Muutama robottiprojekti oli myös esittelyssä - tässä ohjattava "käsi" tuossa alla itse ohjausohjelma


Kokeilin tätä myös itse ja oli yllättävän hauska - tarkkuudessa oli vielä toivomisen varaa, mutta idea mainio.
Paikalliset kolleegat olivat käyneet kaupassa ja ostaneet olutta (maistoin vain yhden ja siinäkin oli puoli litraa). Huomatkaa vuosiluku 1328, vanhin saksalainen panimo, joka on toiminut samalla nimellä. Maku: miellyttävä, ehkä hieman kotikaljamainen. Annan arvosteluna ****.
Lentäviä harjoitustöitä oli useita, perustuivat koptereihin ja näihin opiskelijat olivat tehneet ohjelmistoja.




Tässä toinen robottisovellus, jota tutkin. Olivat ostaneet näitä kaksi (2) kappaletta - hinta 900 euroa/kappale. Sovellus, joka tähän oli tehty tunnisti ihmisen kasvoja = robotissa kamera. Robottia ohjattiin tabletilta. Oikein mukava ja näyttävä laite - en sano lelu, koska sitä tämä ei ollut (ainakaan minusta).



Ja tietysti oli metri määrin pitsaa. En syönyt tätä vaan nautin paikallisessa italialaisessa iltapastan - ja se oli hyvää.










Tähän loppuun yksi video (muitakin on, mutta blogger ei oikein jaksa niitä näyttää). Videolla Stuttgarin uuden rakennuksen 3D malli, Blenderillä tehty.

Lisään tänne myöhemmin vielä kaksi videota -jos onnistun :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti