Hieman Joulusta ja Sisiliasta
Maanantaina tuli taas matkustettua takaisin tänne Stuttgartiin. Mutta kyllä oli mielenkiintoinen joulutauko Sisiliassa. Saimme nauttia hyvästä ruuasta (jota oli paikoin runsaasti), hyvästä ja äänekkäästä seurasta (kiitokset naapureille bingo -illasta. Kyllä, luit oikein, bingoa pelataan vielä - eikä ollut tietokonepeli). Jotenkin tuntuu, ja kuulostaa siltä, että Sisiliassa on paljon kuulovammaisia ihmisiä. Minulle, huonokuuloiselle, tämä on hyvä asia aina siihen pisteeseen asti kun sisilialaisia on vähemmän kuin kolme samassa tilassa. Jos henkilöluku > 3, häly ja meteli on niin kova, että ei kuule enää mitään, eikä kyllä ymmärrä mitään - eli lopputulema sama kuin olisi tyhmä ja kuuro.Siinä nyt niitä olisi. Omasta puusta vuoden 2013 satoa. Ei näistä öljyä tullut. Ehkä ensi vuonna?
Sauna projekti etenee. Tässä muutama kuva tilanteesta 24.12.2014
Eihän se vielä ole ihan kylpykunnossa, mutta kyllä se tästä syntyy. Kiuas on jo kylässä, samoin savupiippu ja 40 kg kiuaskiviä.
Jos tämä ei ole luovaa hulluutta niin mikä lienee...
Vielä pari kuvaa joululta, suotakoon se minulle.
Kävimme joulupäivänä syömässä Eraclea Minoan rantaravintolassa (kiitos Derek ja Diana). Oli pakko ottaa muutama kuva, koska tämä eroaa niin rajusti saksalaisesta ja suomalaisesta jouluruuasta. Tässä alkuruoka - vertaa, mukunmäti & savukalat, porkkanalaatikko, ehkä sivulle pala kinkkua ja sinappia.... Kumpi parempi?Yksi väliruoka oli tässä: koverrettu appelsiini, joka oli täytetty risotolla. Paikallinen kalakukko? Olisiko muikkukukon voittaja?
Joulun jälkeen teimme hurjan retken keski Sisiliaan - katso missä kaupunki nimeltä Enna (emme käyneet siellä vaan sen vieressä). Syy miksi retki oli hurja, oli tämä sää. Kuva on meidän kylästä kun tulimme takaisin, mennessä huonompi. Satoi hurjasti, pilvet maassa, näkyvyys huono. Eli aina ei paista aurinko Sisiliassa - jos ei Suomessakaan. Kumpi parempi?
Yhdellä retkellä nähtiin tien vieressä myyjä, joka möi appelsiinejä (joulu on sesonkiaikaa). Ostimme laatikon, noin 10 kg. Hinta kokonaista 5 euroa. Suonnenjoella myydään kesällä teiden vieressä mansikoita. Kummat parempia? Myös jäin kovin miettimään tuota hintaa - miten ihmeessä se voi olla noin, kuka saa mitäkin palkkaa? Ollaan kuitenkin EU:ssa - jossa kaiketi jotain minimipalkkoja?
Tässä sitten meidän oma appelsiinipuu, saa nähdä milloin hän tuottaa jotain?
Viimeinen virallinen opetusviikko
Tämä viikkolla sitten viimeiset luennot ja labrat, ensi viikko onkin sitten tenttien aikaa, seuraava arvosanojen vääntöä jne. Täällä osa opettajista käyttää kurssin tentteihin Ilias ympäristöä: http://www.ilias.deMyös minä olen rohkea ja teen tentit tähän järjestelmään, samalla opin tämän ja katson josko tästä olisi myös käytettäväksi Suomessa. Kerron kokemuksia myöhemmin.
Nyt sitten tentit tehty, ei vielä pidetty - ei hassumpi softa.
Kokemuksia etävideoneuvotteluista
Olen tässä syksyn ja tämän tammikuun aikana istunut monia tunteja luurit korvilla ja osallistunut erilaisiin tapahtumiin ja palavereihin verkon yli. Yleisesti voi sanoa, että kyllähän nämä videoneuvottelusoftat ja -järjestelmät toimivat mutta:* Äänen laatu vaihtelee hurjasti - Skypessä paras. Myös äänen viive häiritsee joskus, ei aina - varmaan riipuu verkkoyhtydestä ja muusta liikenteestä. ConnectPro toimii, mutta varsinkin kun useita henkilöitä samassa palaverissa, hälinä aiheuttaa pahaa kuuntelulle. Myös mikrofonin laadulla iso merkitys. Karmeinta ovat kapeat ja pitkät kivipintaiset neuvotteluhuoneet.
* Webbikamerat toimivat, kun keskustelussa vain kaksi henkilöä ja osapuolet eivät liiku. Mutta jos tila leveä, niin webbikamera ei kata koko tilaa ja on vaikea seurata jos puhujat kuvan ulkopuolella ja ei tunnista äänestä henkilöä. Uusia 360 asteen kameroita on markkinoilla, mutta ovat melko kalliita. Olisiko tässä toimiva vahtiehto: http://www.immervision.com/en/conferencing/
* Oman näytön jako & sovelluksen ajaminen niin, että toinen osapuoli näkee sen toimii kyllä. Joskus ikkuna missä sovellus pyörii on liian pieni = näytöllä myös muut videoneuvottelun työkalut ja näit ei saa pois millään. Myös sovellusosan resoluutio voi olla heikompi kuin muun osan = tulee kuvina. Jos verkkoyhteys huono tai pätkii niin sovellus toimii todella heikosti = ei päivity. Yhtäaikaiseen editointiin löytyy työkaluja, en ole näitä paljon käyttänyt - miten hyviä mahtavat olla?
* Sankaluurit --- hmmm... vielä se tunti menee, mutta jo kolmen tunnin palaveri verkon yli on aikamoinen kuuntelusessio. En suosittele.
* IPad - Facetime: tätä olen käyttänyt melkein päivttäin. Syksyn alussa minulla oli vanhempi versio käyttöjärjestelmästä ja siinä homma toimi tosi hyvin. Sitten tuli päivitys, ja sen jälkeen on ollut ongelmia. Softa kaatuu kesken kaiken ja vaikka soitat toiselle osapuolelle, toinen laite ei soi ja et saa mitään virheilmoitusta jne. Hieman pettynyt tähän Applen tuotteeseen. Mutta edellenkin käytän tätä päivittäin, koska se on niin nätisti integroitu laitteeseen, ei luureja, ei irrallista kameraa vaan kaksi kameraa, kuvan laatu meko hyvä ja ääni ok.



Wau, hienoja joulukokemuksia! Saunaprojekti etenee aivan uskomattomasti. Odotamme raporttia ensimmäisten löylyjen kihahduksesta.
VastaaPoistaPentti