perjantai 14. kesäkuuta 2013

Kaikki alkaa alusta - siis tämä on nyt se alku

14.6. Tästä alkaa blogi-sivusto, jonka tarkoituksena on dokumentoida noin 1/2 vuoden (2.9.2013 - 28.2.2014) vierailu- ja opetussessio Stuttgart:issa Saksassa - ainakin minulle itselleni. Hienoa jos joku muukin tätä lukee - yritän olla viihdyttävä ja terävä.
Oppilaitos on Hochschule der Medien
Sopimuksen saaminen tuonne oli pitkä prosessi (melkein 1,5 vuotta). SUURI kiitos siitä Prof. Dr. Wolfgang Faigle:lle ja Pentti Vilukselalle.
Mutta tässä nyt sitten allekirjoitukset - paperipino johon tämä kuuluu oli noin 1,5 cm paksu ja vain yksi lomake oli in english. Ilman paikallista apua homma ei todellakaan onnistu - ja epäilen että tämä on tietoinen valinta ja estää tehokkaasti saksan kieltä puhumattomien pääsyn työmarkkinoille. Ja minähän olen lukenut saksaa joskus 70 -luvulla :)
Ja mitä tällä allekirjoituksella lupasin? 18 viikottaista opetustuntia:
  1. 3D web programming: (the OMM and IS programmes (Online Media Management and Information Systems, Bachelor), CSM (Computer Science and Media, Master)). 4 SWh (2 hours theory & 2 hours labs every week)
  2. Indoor positioning:  MI (Media Informatics) 2 SWh (every second week of theory, other week labs)
  3. eReading and security:  MI (Media Informatics) 2 SWh (every second week of theory, other week labs)
  4. Advanced Internet Programming:  AM (Audiovisual Media), OMM and IS (Online Media Management and Information Systems, Bachelor), 4 SWh (2 hours theory & 2 hours labs every week)
Eli "pientä" haastetta on kun en vielä paljon mitään tiedä tuosta sisätilan paikannuksesta, enkä sähköisen lukemisen turvallisuudesta - mutta tässäpä tätä on aikaa kiusata itseään ja saksalaisia opiskelijoita.

Asunto on paikallisessa Gastdozentenhaus asuntolassa marraskuun loppuun, sellainen munkinkammio keittosyvennyksellä ja WC:llä. Jos en tähän saa jatkoa, niin joudun tutustumaan Saksan vuokra-asuntomarkkinoihin - palaan tähän myöhemmin.

Matkustaminen Stuttgart:iin on hieman hankalaa - ei suoraa lentoa Helsingistä. Viimeksi menin Air Berlin lennolla Berlinin kautta, toimi - halpa, mutta odotusaika Berlinissä takaisinpäin oli pitkä. Nyt syyskuun 2. olen menossa Lufthansalla Frankfurtin kautta - siitä junalla Stuttgart:iin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti